Infoartnet - Web Média Marketing

Akciós árcsökkentésre vonatkozó szabályok - 2022. május 28-tól

Akcios-arcsokkentesi-szabalyok.webp

Az Európai Unió tagállamaihoz igazodva, 2022. május 28-tól hazánkban is életbe lépnek az akciós árcsökkentésre vonatkozó új szabályok.

Mint kereskedő, már bizonyára tisztában van ennek szabályaival, de szeretnénk egy rövid összefoglalót közölni ezzel kapcsolatban, valamint kiemelten felhívni a figyelmet arra, hogy a szabályokat nemcsak a fizikai boltokban, hanem az online áruházakban is kötelező alkalmazni!

A szabályoknak megfelelően, kérésre, webboltjának árkijelzését módosítjuk. A nagyobb érdeklődésre tekintettel, a terméktámagatott ügyfeleink által benyújtott kéréseket kiemelten kezeljük a határidő tekintetében is.

A 93/13/EGK tanácsi irányelvnek, valamint a 98/6/EK, a 2005/29/EK és a 2011/83/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek az uniós fogyasztóvédelmi szabályok hatékonyabb végrehajtása és korszerűsítése tekintetében történő módosításáról szóló, 2019. november 27-i (EU) 2019/2161 európai parlamenti és tanácsi irányelv érintett rendelkezései a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól szóló 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet (a továbbiakban: Árrendelet) 2/A. §-ában kerültek átültetésére.

Az új szabályok kiemelt célja, hogy megakadályozza a megtévesztő árcsökkentés alkalmazását. Mindenki találkozott már azzal, hogy az árcsökkentés előtt a kereskedők megemelték a fogyasztói árat, majd ahhoz viszonyítva alkalmazták akciós áruk kijelzését, így magasabbnak tűnő %-os árcsökkenésnek feltüntetve.

A kiadott "Útmutató a kereskedők részére az akciós árcsökkentésre vonatkozó szabályok alkalmazásához" című 13 oldalas kiadványt itt megtekintheti.

Az akciós árcsökkentésre vonatkozó szabályok röviden:

  1. Továbbra is a bruttó ár feltüntetése kötelező (olvashatóan, egyértelműen).
  2. Az árcsökkentés esetében fel kell tüntetni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat.
  3. Korábbi ár: nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc nap. Leegyszerűsítve, a leértékelést megelőző 30 napon belül érvényes legalacsonyabb ár lesz a korábbi ár. A korábbi ár megállapításánál az akár csak pár óráig alkalmazott árat is figyelembe kell venni! Korábbi ár meghatározásának példáit a mellékelt pdf dokumentumban ábrával szemléltetve meg lehet tekinteni.
  4. Korábbi ár megnevezés helyett más egyértelmű megnevezés is használható: eredeti ár, előző ár, normál ár stb.
  5. Akciós ár általános meghirdetésekor elég csak a százalék mértékét közölni (pl. banner - akciós napok, 15% kedvezmény), hiszen az adott terméknél egyedileg kötelező a korábbi ár megjelölés. De minden termék esetében érvényesnek kell lennie az egyedi korábbi ár alapján a kedvezmény összegének.
  6. Egyénre szabott akcióknál, kuponoknál nem érvényes az új rendelet, pl. feliratkozásért kapott százalék kupon, mely a végösszeget módosítja. Viszont abban az esetben, ha ez nem egyénre szabott, hanem bárki által igénybe vehető kuponos akciót takar, pl. ma 20% kedvezmény az XCY kód felhasználásával, akkor az érintett termékek esetében mindenhol ki kell írni a korábbi árat és a kuponkód felhasználásával fizetendő akciós árat is.
  7. Ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik (megszakítás nélkül csökkentik az árat), akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár.
  8. Nem vonatkozik a rendelet a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre. Ilyenek (nincs teljes lista): friss élelmiszerek, rövid lejárati idejű italok, tőkehúsok, kimért felvágottak, zöldségek, gyümölcsök, pékáruk, hűtőben tartandó tejtermékek, torták, vágott virágok. DE! Az olyan élelmiszer termékek esetében, ahol minőségmegőrzési idő van a csomagoláson feltüntetve, ott azokra érvényes a rendelet! Pl. étolaj, chips, szörp, UHT tej, száraztészta, konzervek, kávé, tea stb.
  9. Újonnan bevezetett termékeknél: nem 30 nap, hanem 15 nap a korábbi ár meghatározásánál figyelembe veendő időszak, ami azt is jelenti, hogy a termék bevezetését követő 15 napon belül nem történhet akció. Itt a megnevezés: bevezető ár.
  10. Ha bármely akció 2022. május 28-tól indul, akkor már a héten megjelenő akciós szórólapoknak, bannereknek az új rendeletnek megfelelően kell tartalmaznia az árakat.
  11. Amennyiben csak ár áthúzásos új ár megjelenítés van, pl. bármilyen kereskedelmi okból, és erre külön nem hívja fel a kereskedő a fogyasztó figyelmét, pl. nincs korábbi ár, nincs %-os leértékelés kommunikáció (akár katalógusban is), akkor nem vonatkozik rá a leértékelési szabályozás.

Webboltot üzemeltető ügyfeleinket kérjük, hogy a szokásos módon, az admin felületen keresztül adják le árkijelzést érintő kéréseiket!

 

 

 

 

^
Facebook
Instagram
Twitter