Akciós árcsökkentésre vonatkozó szabályok - 2022. május 28-tól
Az Európai Unió tagállamaihoz igazodva, 2022. május 28-tól hazánkban is életbe lépnek az akciós árcsökkentésre vonatkozó új szabályok.
Mint kereskedő, már bizonyára tisztában van ennek szabályaival, de szeretnénk egy rövid összefoglalót közölni ezzel kapcsolatban, valamint kiemelten felhívni a figyelmet arra, hogy a szabályokat nemcsak a fizikai boltokban, hanem az online áruházakban is kötelező alkalmazni!
A szabályoknak megfelelően, kérésre, webboltjának árkijelzését módosítjuk. A nagyobb érdeklődésre tekintettel, a terméktámagatott ügyfeleink által benyújtott kéréseket kiemelten kezeljük a határidő tekintetében is.
A 93/13/EGK tanácsi irányelvnek, valamint a 98/6/EK, a 2005/29/EK és a 2011/83/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek az uniós fogyasztóvédelmi szabályok hatékonyabb végrehajtása és korszerűsítése tekintetében történő módosításáról szóló, 2019. november 27-i (EU) 2019/2161 európai parlamenti és tanácsi irányelv érintett rendelkezései a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól szóló 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet (a továbbiakban: Árrendelet) 2/A. §-ában kerültek átültetésére.
Az új szabályok kiemelt célja, hogy megakadályozza a megtévesztő árcsökkentés alkalmazását. Mindenki találkozott már azzal, hogy az árcsökkentés előtt a kereskedők megemelték a fogyasztói árat, majd ahhoz viszonyítva alkalmazták akciós áruk kijelzését, így magasabbnak tűnő %-os árcsökkenésnek feltüntetve.
Az akciós árcsökkentésre vonatkozó szabályok röviden:
- Továbbra is a bruttó ár feltüntetése kötelező (olvashatóan, egyértelműen).
- Az árcsökkentés esetében fel kell tüntetni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat.
- Korábbi ár: nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc nap. Leegyszerűsítve, a leértékelést megelőző 30 napon belül érvényes legalacsonyabb ár lesz a korábbi ár. A korábbi ár megállapításánál az akár csak pár óráig alkalmazott árat is figyelembe kell venni! Korábbi ár meghatározásának példáit a mellékelt pdf dokumentumban ábrával szemléltetve meg lehet tekinteni.
- Korábbi ár megnevezés helyett más egyértelmű megnevezés is használható: eredeti ár, előző ár, normál ár stb.
- Akciós ár általános meghirdetésekor elég csak a százalék mértékét közölni (pl. banner - akciós napok, 15% kedvezmény), hiszen az adott terméknél egyedileg kötelező a korábbi ár megjelölés. De minden termék esetében érvényesnek kell lennie az egyedi korábbi ár alapján a kedvezmény összegének.
- Egyénre szabott akcióknál, kuponoknál nem érvényes az új rendelet, pl. feliratkozásért kapott százalék kupon, mely a végösszeget módosítja. Viszont abban az esetben, ha ez nem egyénre szabott, hanem bárki által igénybe vehető kuponos akciót takar, pl. ma 20% kedvezmény az XCY kód felhasználásával, akkor az érintett termékek esetében mindenhol ki kell írni a korábbi árat és a kuponkód felhasználásával fizetendő akciós árat is.
- Ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik (megszakítás nélkül csökkentik az árat), akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár.
- Nem vonatkozik a rendelet a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre. Ilyenek (nincs teljes lista): friss élelmiszerek, rövid lejárati idejű italok, tőkehúsok, kimért felvágottak, zöldségek, gyümölcsök, pékáruk, hűtőben tartandó tejtermékek, torták, vágott virágok. DE! Az olyan élelmiszer termékek esetében, ahol minőségmegőrzési idő van a csomagoláson feltüntetve, ott azokra érvényes a rendelet! Pl. étolaj, chips, szörp, UHT tej, száraztészta, konzervek, kávé, tea stb.
- Újonnan bevezetett termékeknél: nem 30 nap, hanem 15 nap a korábbi ár meghatározásánál figyelembe veendő időszak, ami azt is jelenti, hogy a termék bevezetését követő 15 napon belül nem történhet akció. Itt a megnevezés: bevezető ár.
- Ha bármely akció 2022. május 28-tól indul, akkor már a héten megjelenő akciós szórólapoknak, bannereknek az új rendeletnek megfelelően kell tartalmaznia az árakat.
- Amennyiben csak ár áthúzásos új ár megjelenítés van, pl. bármilyen kereskedelmi okból, és erre külön nem hívja fel a kereskedő a fogyasztó figyelmét, pl. nincs korábbi ár, nincs %-os leértékelés kommunikáció (akár katalógusban is), akkor nem vonatkozik rá a leértékelési szabályozás.
Webboltot üzemeltető ügyfeleinket kérjük, hogy a szokásos módon, az admin felületen keresztül adják le árkijelzést érintő kéréseiket!