Infoartnet - Web Média Marketing

Keresőoptimalizálás programozói szemszögből I.

Amint a cím is mutatja, a keresőoptimalizálás programozói kérdéseivel foglalkozó cikksorozat első részét olvasod.

Nagy örömömre szolgálna, ha szakmai blogunk olvasói aktív hozzászólásokkal egy színvonalas formában vitathatnák meg a folyamatosan változó web-optimalizálási technika mindennapjait. Na akkor döngessünk...

Némi felvezetés a tabuk döntögetése előtt!

Mindannyian érezhetjük, hogy pár éve egyre erősödő nyomásként telepszik ránk a "nagy testvérek" szeretete. Gondolok itt a Google, Bing és társai által gerjesztett igényekre. Mára azonban eljutottunk arra a szintre, hogy az angol nyelvű blogokban "a SEO halott" kijelentéseket is lehet találni! Amíg a magyar SEO-sok még mindig a metázzatok, kulcsszavazzatok, linkeljetek bevált módszereivel édesgetik a jó rangsorra vágyókat, addig kint már inkább a blogolj és készíts minőségi tartalmakat a jelszó, azzal a kitétellel, hogy ezek után imádkozz a sok Like és g+1 ért, meg a minőségi linkekért.

Azt most hagyjuk, hogy Like-ot pár dollárért nagy számban lehet venni, mert nálunk egy 50 000 Like-al rendelkező facebook oldal azonnal gyanús!

Tehát átalakul folyamatosan a keresőmotorok logikája és aki jobb helyezést akar az nem a trend, vagy "fekete kalapos", hanem a minőség vonalon próbálkozik stabil helyet kiharcolni. Hozzá kell tenni a legtöbb SEO céget megértem miért ragaszkodik a megszokott módszerekhez, hiszen más által készített Joomlát, Wordpresst hegesztgetnek, ahol a kódba nincs nagy beleszólásuk.

Még itt egy kis statisztika is (netmarketshare.com) mely szerint jelenleg a Google piaci részesedése a kereséseknél 83%-a a piacnak, a többiek pedig a futottak még kategóriában versenyeznek. Ha nagyvonalúak lennénk azt mondhatnánk az adatok alapján, hogy nem is kell törődnünk a többiekkel, ha weblapunk optimalizálásáról beszélünk.

De kell!

Néhány éve a Chrome böngészőre, előtte pedig a Firefoxra is sokan legyintettek, most pedig itt van a legfrissebb büszkeségünk a Windows 8!

Hogyan is keveredtünk néhány mondat alatt ekkorát, hogy egy kereső után egy böngészőt, majd egy operációs rendszert emlegettem!?

A tények a következők:

  • Nem a felhasználók igényeit követi a piac, hanem a technológia biztosította lehetőségeket.
    Ezt azért merem kijelenteni, mert amíg egy felhasználó nem tud lehetőségeiről, addig nem is hiányolja azokat. Ellenben ha megkaparint valamit, akkor már az is kevés.
  • 2013-ban több mobil internet eszköz lesz használatban, mint desktop (asztali pc)
    Infografika a nemzetközi vízióról magyarul: itt
  • Az ablakos kollégák operációs rendszerének piaci részesedése 90%
    A Windows 8 gyárilag az asztalba épített keresője a Bing, amit sokan nem fognak tudni, vagy eléggé akarni lecserélni.

Mielőtt valaki elkezd sárral dobálni, hogy win-fan lennék, beismerem idegenkedem még a 8-astól, de ez eddig minden nagyobb váltásnál így volt. Le is vonom a tanulságomat, hogy haladjunk:

Ha nem akarjuk a 20%-ot adó keresőpiaci látogatót elveszíteni, akkor Bing-re és a nálunk nem oly népszerű Yahoo-ra is optimalizálnunk kell!

Ráadásul ezzel olyan helyeket csíphetünk el, ami a gugliban már esetleg behozhatatlan  a többiekkel szemben. Egyéb iránt a Google sem egy buta jószág, Ő is látja amint extra erőfeszítést teszünk. Persze időről időre változtatják a keresők algoritmusait, hogy kevésbé lehessen azokat kijátszani, így ami huncutság egyszer segít, máskor vissza is lökhet a rangsorban.

Tehát bármi, (minőségi többlet) ami az oldalunkra mutató hivatkozást generál az aranyat ér, pláne, ha nem túl nagy erőfeszítésbe kerül!

Dublin Core (DC, DCMI)

A Dublin Core (DCMI = Dublin Core Metaadat Kezdeményezés)  bővebben http://mek.oszk.hu/html/irattar/dc.htm egy 1995-ös kezdeményezés, mely sokáig reményteli lehetőség volt és még most sincs veszve!

A meta adatokban a cím, téma, létrehozó, forrás, tér-idő meghatározás stb.. adatok szerepelnek, ami valljuk be nem volt megvetendő ötlet a keresőmotorok hajnalán. Sokszor ezeket az adatokat alapként is vették más szabványokban (pl.: MARC, vagy HUN MARC mint könyvtári besorolást segítő adatok)

Mire is jó nekünk a DC?

Ha belegondolunk, hogy a legtöbb új rendszer IOS, Android de még a Win8 is már telepítésnél megkérdi, hogy megengedjük-e neki a helyzetünk meghatározását, akkor könnyen belátható, hogy a targetált találatok szűréséhez nagyon jól jön, ha tudjuk az adott tartalom:

  • hová tartozik?
  • kitől származik?
  • mikorra vonatkozik?

Ugye azt mi sem várjuk el a keresőrobottól, hogy ezeket magától találja ki ? ;)

A legtöbb mérvadó szakíró, vagy bloger azt mondja, hogy nem jelentős mértékű az előny a keresőmotorokban, de azt is állítják, hogy a DC-vel könnyebben indexelődik be az oldal.

Dublin Core programozói szemmel

Sokkal könnyebb előállítani a forráskódban ezeket a metaadatokat, mintsem elkezdjük magyarázni, hogy ááá nem is használja egyetlen keresőmotor sem! Lehet, de akkor miért foglalkozik vele több SEO ellenőrző eszköz? (pl.: woorank.com, seorobotics.org)

Eddig Wordpress, Plone, Joomla 1.0 és 1.5 oldalakhoz láttam DC kiegészítőt, de mivel nem túl felkapott a magyar SEO varázslók körében, mindenképp helyzeti előnyt kovácsolhatunk belőle. Nálunk az AWE 3-ban alapból be is van szépen építve a helyére!

Végül itt egy oldschool oldal a könnyebb egyedi megvalósításhoz: http://mek.oszk.hu/dc/

Éles László tollából

Nem nyilvános hozzászólás

A jelen űrlap kitöltésével regisztrált, naplózott formában jelezheti felénk kapcsolatfelvételi igényét, bármely témakörben felmerülő kérdéseit.

Kérjük, az elérhetőségeit pontosan adja meg, hogy reagálhassunk megkeresésére!

Név: * 
Ha Ön új felhasználónk, vagy első alkalommal keres minket, kérjük, a teljes nevét adja meg.
Telefonszám: * 
Kérjük, azt a számot adja meg, amin záros határidőn belül elérhetjük, és ne feledkezzen meg a körzetszámról sem!
E-mail cím: * 
Észrevétel, vagy megkeresés rövid leírása: * 
A visszajelzés kérése: * 
Kérjük, adja meg, hogy válaszunkkal megkeressük-e Önt!
A számomra leginkább megfelelő dátum(ok) és/vagy időpont(ok) * 
A számomra biztosan nem jó dátum(ok) és/vagy időpont(ok)  

Adja meg a képen látható biztonsági kódot: 

^
Instagram
Instagram
Facebook
Google+
Twitter