Kis arculat neked, viszont nagy lépés a cégednek
Névjegy, levélpapír, elektronikus levélpapír (e-mail alap).
„Ezeket nem használom, azt sem tudom vannak-e egyáltalán. A grafikus nem küldte el használható formátumban. Sok a macera vele, inkább nem vesződök a kérdéssel.„- Tipikus válaszok, de a lényeg hogy ezen viszonylag könnyen és olcsón lehet segíteni...
Gondoljuk át, mik azok az arculati elemek, amik elengedhetetlenek egy kis cég életében is.
- logó (többféle formátumban)
- névjegy
- levélpapír (elektronikus és nyomtatható verzió)
- alapborítékok
- elektronikus levélalap (e-mail alap)
Lássuk erre a leggyakoribb reakciókat: „Ezeket nem használom, azt sem tudom vannak-e egyáltalán. A grafikus nem küldte el használható formátumban. Sok a macera vele, inkább nem vesződök a kérdéssel.„
Tipikus válaszok, de a lényeg hogy ezen viszonylag könnyen és olcsón lehet segíteni és máris tettél valamit annak érdekében, hogy jobban nézz ki!!!
Követeld meg a kollégáidtól is, hiszen nem nagy plusz időbefektetés az egész, viszont egy egységes céget mutat kifelé a következetes használata.
Teendők:
- Kérd el a grafikusodtól a logódat (minimum 1 vektoros és egy raszteres .jpg formátumban), hogy meglegyen, ha valaki kéri egy kampányodhoz, vagy akármilyen anyagod megvalósításához. (online és offline is folyamatosan szükséged van minden arculati elemedhez, tehát tedd el olyan helyre, ahol mindenki megtalálja)
- Vedd elő a névjegyedet is és picit gondolkozz el, miként lehetne ezt az alapvető marketingelemet kicsit modernebbé tenni és hogyan lehetne nagyobb marketingértéket adni neki, mert hidd el lehet. (Ha egyoldalas, azonnal gondold ki milyen frappáns dolgot tudnál a másik oldalra betenni, hiszen ennél egyszerűbb és olcsóbb hirdetés nincs. Erről majd alább részletesebben is kitérünk.)
- Levélpapír a következő elem, ami a mindennapi kommunikáció alapja. Lehetőleg minden dokumentum alapjaként ezt használd. Használd a számlákon, a szerződéseken, ajánlatokon, szállítólevélen, ügyviteli dokumentumokon, faxpapíron tehát mindenhol, ami papíralapú még ha nem is nyomtatod ki. Legyen a szövegszerkesztődben ez az alap üres dokumentum, így gondolkodni sem kell rajta hogyan kezd a dokumentumokat.
- Készíttesd el a borítékaidat, ami szintén nem egy nagy befektetés, mert nyomdai úton jutányos áron hozzájutsz és általában levelet mindenki küld. Nem szükséges sok formátum, elég 2 méret, LA4 és LC5 amik a legtöbb esetben elégnek bizonyulnak és máris igényes kivitelben tudod küldeni DM leveleidet, számláidat. Többet számít, mint gondolod.
- Elektronikus levélalap pedig legyen egyszerű, de frappáns és tartalmazzon minden fontos elérhetőséget cégedről, de belefér azért valami minimális reklám is. Felhasználható mindenféle kampányakcióra, de csak módjával, hiszen ennek nem ez a küldetése.
Ez az 5 dolognak mindenképpen meg kell lennie, hiszen e nélkül csak egy vagy a többi cég közül.
Picit nézzük meg ezeket a részeket egyenként. A logóról egyelőre többet nem szeretnék regélni, mert az előző részeket sokkal több értelmes gondolattal nem tudom kiegészíteni, szerintem első körben nem is érdemes; hanem szóljunk a névjegyről is, mint elsődleges marketingeszközről.
Névjegy
Szerepe nem csak az információhordozásban merül ki, de többen a kérdést elintézik azzal, hogy elmennek egy sarki gyorsnyomdába, odaadják az éppen fénymásoló fiúnak a logót, jobb esetben normális méretben és formátumban, aztán egy óra múlva jönnek a kész kinyomtatott névjegyért. Nem bántanám a fénymásoló fiút sem, mert neki nem az a küldetése, hogy a világ legjobb névjegyét összehozza neked, hanem az, hogy minél többet készítsen minél rövidebb idő alatt, mert ezt várják el tőle a főnökei. Viszont ha már olvasod ezt a cikket és az átlagnál jobban érdeklődsz a marketing iránt is, biztosan nem ezt a színvonalat fogod választani.
A névjegy egy erős marketingelem, de gondolom ezt te is elismered.
Gondolj abba bele, hogy egy üzleti találkozón névjegyet biztosan fogsz cserélni, amit minden valamirevaló üzletember megvizsgál, illetve el is tesz magának biztosan. Egy konferencián, találkozón nincs is alkalmad arra, hogy nagyon mást adj át leendő üzleti partnerednek, hiszen nem jársz a hátadon egy zsákkal, hogy mindenkinek osztogass egy prospektust, cégismertetőt, termékismertetőt, de névjegyet mindenképpen tudsz vinni magaddal akár több százat is. Manapság ugyan csökkent kicsit a szerepe, hiszen egy kattintással a neten, illetve okos telefonon minden szükséges információ elérhető gyakorlatilag bárkiről, viszont ehhez sokkal jobban tudja kötni azt a személyt, aki ezt neki átadta és jó esetben jó benyomást tett rá, szimpatikus volt neki. Ez az az eszköz, amit biztosan meg fog tartani a jövőben is.
Mi legyen a névjegyen?
Bármennyire is marketingeszköz mégis elsődleges feladata az információközlés. Elsősorban a név, titulus, elérhetőség - tehát a cím, telefonszám, mobilszám esetleg faxszám, e-mail cím, weboldalcím a lényeges információ.
Itt álljunk meg egy pillanatra, a titulus szerinted jó megoldás a névjegyen?
Saját véleményem szerint sokan elvárják hogy ott legyen, ezért ott a helye, de kiegészítésképpen álljon ott egy személyesebb dolog is, mégpedig az hogy ténylegesen mivel foglalkozol, így ezzel tudod azonosítani magad ténylegesen a partnereid előtt. Legyél te például a „keresőoptimalizálás szakértője” vagy a „hőszigetelő rendszerek szakértője”, esetleg a „kisvállalatok informatikai tanácsadója” – ezekkel a titulust kiegészítő elemekkel egyértelműen beazonosíthatóvá teszed magad, és ha keres partnered, tudja kivel áll szemben és nem csak egy ügyvezetővel, akiről nem tudjuk mihez ért egyáltalán.
Ha nagyon akarjuk, feltehetjük mindezen információt egy a ma annyira divatos QR kódra is, amit egy okos telefon segítségével egyszerűen el tudunk olvasni és el tudunk menteni telefonunkba. A méretére vigyázzunk, mert ha túl kicsi a méret, egyes telefonok nem fogják tudni beolvasni.
Ha szükség van többnyelvű megjelenésre, akkor lényegében kihasználtuk a kártya adta lehetőségeket, de ha csak egynyelvű a névjegy ne legyünk restek továbbgondolni a dolgot és elhelyezni valami érdekességet, szlogent, csali mondatot, amivel a weboldalunkra tudjuk vonzani az érdeklődőt; ott pedig már megint csak rajtunk múlik, hogyan konvertáljuk vevővé a látogatót.
Fontos a figyelemfelhívás, hiszen ez a lényege a névjegynek, de ne minden áron
Lehetőleg készítsünk szabványos névjegyet, ami a 9x5-ös méretet jelenti. Ne nagyon térjünk el ettől, mert lehet hogy kitűnünk a többiek közül, de nem fér be a névjegykártyatartókba és ezzel csak bosszúságot okozunk partnerünknek. Lehetne kihajtható névjegy is, de azzal is csak a problémák szaporodnak és az eredeti funkció is veszít értékéből, hiszen a név háttérbe szorul.
A névjegy nem a művészet csúcsa
Legyen a design arculathű, hiszen ezért készítünk arculatot, hogy egyből mindenki a cégedre gondoljon mikor meglátja. Ne legyen túl bonyolult és ne legyen túl színes és csicsás. A lényeg a figyelemfelhívás és az információ átadás.
Gyakorlatilag, ha ezeket a felvetéseket betartjátok már nagyot nem tévedhettek. Lesz egy névjegyetek. Egy fontos elemről van szó, ne sajnáljuk az energiát és egy névjegyet több évig is használhatsz, tehát időtálló elem. A következő részben természetesen a kisarculat többi elemét is sorra fogjuk venni, mert valószínű szükség lehet ott is egy kis útmutatásra.
Nézd meg referenciáinkban, illetve portfóliónkban az általunk tervezett kisarculatokat!
Ezen kívül nagyon jó példák találhatóak pl. online portfóliókban, mint amilyen a http://www.behance.net/ viszont aranyszabály, hogy másolni ezeket bármennyire is külföldiek természetesen nem szabad.
Nagy Zoltán tollából