Legyen egy arculatod!
Egy cikksorozat arról, hogy mi az a cégarculat és miért is fontos annak folyamatos fejlesztése, karbantartása. Példákon keresztül magyarázzuk el egy-egy elem használatának, tervezésének buktatóit, tervezési szempontjait. Rámutatunk arra, miért kell komplex rendszerben gondolkozni, mikor céges arculatról beszélünk és hogyan lesz ez hosszú távon költségkímélő, és egyben profitnövelő beruházás. Próbálunk egyszerűen, érthetően fogalmazni, de ha valamit nem érthető kérjük jelezd és azokra külön ki fogunk térni.
Kezdjünk néhány fogalom felvetésével egyelőre nagyon tömören, és azzal, miért is fontos egy cég életében az arculat.
Mi az a céges arculat? Egyszerűen az, amiről vevőid felismernek!
Képviseli céged távollétében egy ajánlat által a konkurensek mellett, egy névjegy által egy cégvezető asztalán, a forgalomban, egy jól tervezett autódekoráció segítségével és bármelyik reklámanyagoddal egy leendő vevője kezében. A lényeg az igényesség, az egységesség és a folyamatos és következetes használat. Ebből ne engedj, mert hamar hiteltelennek fogsz tűnni!
A MAI VILÁG A VIZUALITÁSRÓL SZÓL!
Ha ezt így nem is fogalmazza meg senki, mégis tudja, hiszen azt a telefont vesszük meg ami szebb a másiknál, azt a parfümöt aminek jobb a reklámja a TV-ben, azt a csokit ami szebben van becsomagolva, azt az autót ami jobban néz ki a ház előtt (csak hogy a szomszéd megőrüljön). Néha már a használhatóság is háttérbe szorul, mert az a fontos hogy hogy néz ki. Ez viszont fordítva is működik, mert hiába kiváló minőségű egy termék, ha rossz a csomagolása, AKKOR NEM VESZI MEG SENKI.
Ez érvényes a cégedre is, mert ha nem vagy meggyőző az első pillanatban (pl. cégismertetővel), sajnos következőben már csak a sorvégére kerülsz, ha azonban pozitív az első benyomás, akkor esélyeid hatalmasat nőnek. Mindennek a tanulsága:
Cégarculatra minden cégnek szüksége van! Kinek kisebbre, kinek nagyobbra.
Mekkora arculatod legyen?
Függ a cég célcsoportjától, a cég méretétől, a kitűzött céloktól, a meglévő arculattól, a vezetők és alkalmazottak igényeitől. Szükséges felmérni a jelenlegi állapotot, hiszen szerencsés mindig a meglévő arculati elemekből (általában ez nem több mint egy logó) kiindulni, át kell gondolni hogy a jövőben mire lesz szüksége a cégednek a továbbfejlődéshez, és ki kell dolgozni az bevezetési ütemtervet.
A bevezetés lehet gyors és mindent elsöprő, illetve fokozatos, de minden elemet érintő. Csak elhatározás kérdése!
Az elkészítésben szoros együttműködés szükséges a cég vezetésével, mert enélkül lehetetlen a jó koncepció kidolgozása; bevezetés során pedig a folyamatos utánkövetésre és módosításra lesz szükséged, hiszen ekkor derülnek ki a napi munkában felmerülő problémák. Az utánkövetést és az elemek felülvizsgálatát nagyon sok arculattal foglalkozó szolgáltató elfelejti, pedig ekkor derül ki használható-e az amit megálmodtunk.
Fontos dolgok, de most csak nagyon érintőlegesen foglalkozunk ezekkel:
Építs márkát, hogy tudatosuljon vevőidben, konkurenseidben hogy TE komolyan gondolod!
Kezdd el az egységes imázs kialakítását, ami a bizalomépítés egyik fő építőeleme, bizalom nélkül pedig nincs üzlet!
Mindenki ilyen szlogenekkel jön, de később kibővítjük mire gondolunk mikor ilyenekről regélünk.
Most még mindig legyintesz? Nincs szükséged új logóra, de levélpapírra sem, hiszen eddig sem emiatt keresték cégedet? Épp most nem tudsz, vagy nem akarsz költeni marketingre? A régi logó jó lesz, mert az elmúlt 10 évben is megtette, miért változtass rajta? Ehhez hasonló kifogásokat hallunk nap mint nap, de valamit nem vesznek figyelembe az így gondolkodók.
Egy pici marketing:
- A vevők nem tűntek el, csak nehezebben döntenek, és jobb szolgáltatást szeretnének mint eddig.
- A céged jobb „csomagolásával” az eddigi kitűnő termékeid eladásának újabb lendületet adhatsz. Nem ez lesz a varázspálca a kezedben és az arculattal foglalkozók nem Harry Potterek, de ha jó tervező cég mellett döntesz és sikerül jól együttműködnötök, akkor a hatás nem marad el.
Gondolom észrevetted, hogy egyre kevesebb a reklám főleg a KKV szektor felől (most a multikkal ne foglalkozzunk, mert azok más piacon játszanak). Ha te összeszedetten, jó kiállással, jó stratégiával, jó arculattal kezded hirdetni a kitűnő termékedet, szolgáltatásodat, de kicsit másképp, mint mások, kit fognak keresni a vevők? AZ TE CÉGEDET!!!
Az arculat szükségessége független a vállalkozás méretétől, még egy kis vállalkozás is stabilitást és megbízhatóságot sugallhat általa.
Ez is egy jó elméleti mondat, de nagyon igaz a gyakorlatban is. Ha kicsi vagy és fejlődni akarsz, akkor azért kell, hogy ki tudj tűnni a reklámzajból; ha nagyobb vagy és megbízhatóságot akarsz sugallni, akkor azért. A már meglévő arculat megváltoztatása, vagy megújítása egy utalás is lehet, hogy a cégen belül valami átalakult, mehet az fejlődés
Az arculat fontosabb annál, minthogy hagyd elavulni!
A fontosabb fogalmakat elmagyarázzuk, és hazai és külföldi jó és rossz példákon keresztül próbálunk utat mutatni mindenkinek.