Logó a céges arculat alapja!
Mi a logó?
A Wikipédia szerint: A logó egy cég, szervezet vagy szolgáltatás egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jele. A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyítve a tájékozódást a piac szereplői között.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Log%C3%B3
Ez mind igaz! Kicsit hivatalosnak hangzik, de a lényeg benne van.
A logó szerintem (egy kicsit másképp):
A logó az alap, a mindent meghatározó, a legfőbb marketingelem, amiről megismerik céged és megkülönböztet téged versenytársaidtól.
A logód a névjegyed kicsiben, mert ha jó a logód és könnyen megjegyezhető, sőt jól bevezetett is, akkor már márkaként működik. Ha valamin rajta van a logód az már téged jellemez, az már a te minőségedet jelenti, azt az értéket jelenti, amit te képviselsz.
Tehát tessék vigyázni az olcsó, gagyi pólóra, tollra, mert könnyen azonosíthatnak téged azokkal a logózott termékekkel, amit kiadsz a kezedből.
Nehéz megmondani milyen a jó logó. Mindenkinek más a szép, más a jó, hiszen szubjektív kinek mi tetszik, mégis aránylag jól körülhatárolhatóak azok a tulajdonságok, amiknek meg kell felelnie.
Ne magadnak készíts logót, hanem a piacodnak!
Ez fontos alapszabály!
Természetesen fontos, hogy neked is tetsző logó készüljön, hiszen neked kell viselned, képviselned, gyakorlatilag egész nap látni fogod magad körül, de a lényeg, hogy a célközönséged kedvelje, megjegyezze és mindenekelőtt felismerje, veled azonosítsa; hiszen hogyan lesz a vevőd, ha az sem tudja, hogy kitől rendeljen.
Mi kell egy jó logóhoz?
Először egy olyan kivitelező, tervező cég, aki látott már, vagy hallott már olyat, aki beszélt már ilyesmiről. A viccet félretéve leellenőrizhető referenciákkal rendelkezik, illetve azzal fogja kezdeni, hogy kikérdez a célcsoportodról, arról hogy mik a céged célkitűzései és készít egy konkurencia felmérést. Ha nem ezzel kezdi, ne is szerződj le vele, mert nem fogja tudni azt, hogy mit tervezzen neked, csak tervezni fog valamit, az meg neked nem biznisz. A biznisz itt nem elsősorban azonnali üzleti haszonról szól, hanem arról, hogy irigyek lesznek a versenytársaid, ami neked nagyon jó, dicsérni fognak a jelenlegi vevőid, ami nekik egy megerősítés a jó választásukhoz, neked pedig újabb üzletek hozadéka tőlük, illetve könnyebben lesznek új vevőid, ami neked a lehető legjobb.
Milyen a jó logó?
Ha a logó
- egyszerű, könnyen megjegyezhető
- jól jellemzi a cégedet
- ismerős motívum, modern megjelenéssel
- tipográfiailag jól kitalált, jól olvasható, lehetőleg egy-két betűtípussal készített
- cégedhez illő színekből áll, de nem sokból
Nézzünk meg egy remekbeszabott logópéldát, illetve kialakulásának történetét, amiből csakis tanulhatunk, hiszen nem tudom ki mondta ezt először, de nagyon okos ember volt: Tanulni mindig csak a jobbtól érdemes.
No akkor nem húzom az időtöket, mert abból nekem is kevés van, szóval arról a bizonyos almáról lenne szó. Nem is gondolnátok milyen volt a régi logója. Először én sem hittem a szememnek, de íme a mű:
Ez egy freskónak vagy címernek inkább beillene, de egy logónak? Jó hogy 1976-ot írunk, - amikor még én sem voltam egy kósza gondolat sem, - de ember, nem csoda, hogy ezzel aztán nem sok mindent adtak el! Többen szóvá is tették, hogy ha ez így marad a cég tönkremegy. Ami hibát logóban el lehet követni az itt élőben, egyenesben megalkották, pedig valaki aztán marha sokat dolgozott ezzel.
Mi a hiba?
Egyetlen jó tulajdonsága hogy szép, de irtózatosan bonyolult, tipográfiailag szintén egy melléfogás, arról nem is beszélve, hogy egy ilyen logóval hogyan azonosítasz egy hi-tech céget, még ha annak idején nem is tudták mi az?! Az emblémában egyébként Newton ül, felette az alma, ami tudjuk, hogy a tudomány fontos almája, de hányan tudják ezt? Szóval egyetlen logó általi kritériumunknak sem felel meg, de ekkor jött Rob Janoff, aki együtt dolgozhatott a nagy Steve Jobbs-al és megalkotta a lényegében azóta is változatlan formában létező almát, ami akkor így nézett ki:
Eredetileg ez egy egyszínű fekete-fehér alma volt harapással az oldalában, maga Jobs volt aki ragaszkodott a sokszínűséghez.
„Janoff így emlékezik vissza: „Először a szupermarketben vettem egy zacskó almát és felszeleteltem. Órákig csak bámultam az egészet."- megszületett az első koncepció, de a megrendelő nem volt teljesen elégedett - „Jobs azonban eltökélt volt, szerinte éppen a színes kép teszi a vállalatot humánusabbá. - Folytatta Janoff – Így kiszíneztem, úgy ahogy elképzeltem, anélkül hogy a szivárványos elrendezésre fókuszáltam volna."
A szivárvány miatt még keringenek Urban legendák, amiről pl. itt (http://www.urbanlegends.hu/2011/10/apple-alma-legenda_turing) olvashatsz, de erre most nem térnénk ki.
A harapásról is van egy meggyőző és nem legendába illő magyarázat, ami csak annyi, hogy eredetileg oda került a „apple" felirat és annak elhagyása után csak ottmaradt a harapás.
Angolul a harapás annyit tesz „bite" ráadásul hajaz a „byte" kifejezésre, a logó tervezők szerint pedig ezen felül a „tudás megszerzésére" lehet gondolni. 1984-ben jelent meg az első rágott logós Apple gép, és a színes emblémához ekkor rendelték hozzá az ismert „Think different" szlogent, ami telitalálat volt, hiszen azóta sem évült el.
forrás: Corporate Brand Logo Evolution (http://www.instantshift.com/2009/01/29/20-corporate-brand-logo-evolution/)
Egy összkép a fejlődésről ami jól mutatja mivé lett az alma. Egyébként a fenti forrásban megjelölt oldalon több ilyen evulúciós leírás szerepel nagy cégek nagy logóiról. Több mint érdekes és tanulságos!
Az Apple logó mai formája csaknem tökéletesen mutatja a cég filozófiáját, a tökéletességre törekedést, a modern formát, letisztultságot, egyszerűséget és nagyszerűséget.
Egy dologról beszéljünk még. Több helyen megemlékeznek az aranymetszésről vagy aranyarányról, mint szabályrendszerről, amivel „tökéletes" logót lehet alkotni. A könnyű érthetőség kedvéért, és mert már annyit beszéltem itt mindenféléről, álljon itt egy kép a technikáról a legendás logónkat nézve. Szerintem többet mond minden szónál.
forrás: http://gold3nratio.tumblr.com/post/6627609607/as-wonderful-as-insane-the-apples-logo-design-3
Hát nem szép? Akit mélyebben, matematikai valóságában is érdekel az aranymetszés az a wikipédiában részletes leírást talál, én ebbe nem szeretnék belemenni, de ez azért gyönyörű példája a csaknem tökéletes logónak.
Remélem nem baj, hogy kicsit eltévedtünk az eredeti iránytól, de még fogunk elmélkedni a logóról következő alkalommal is.