Infoartnet - Web Média Marketing

A publikáció átgondolása, előkészítése

Általános előkészületek

Mit és hogyan kíván elérni a weboldal létrehozásával?

Egy weboldal vagy webportál fejlesztése során több dologra is érdemes - még a kivitelezés megkezdése előtt - odafigyelni:

  • a célok pontos megfogalmazásával,
  • a rendelkezésre álló lehetőségek tanulmányozásával,
  • grafikai terv készítésével, 
  • a célhoz vezető logikai és technikai lépések átgondolásával, megtervezésével és
  • a már jóváhagyott elemek vázlatos rögzítésével

nagy mértékben megkönnyítheti a későbbi munkáját, mert sokkal kevesebbszer kell majd félbeszakítania a gyakorlati megvalósítást, kevesebb lesz a felesleges lépés, a hiányzó adat vagy információ, és nagyobb valószínűséggel megelőzheti a váratlan komplikációkat.

Mik a lehetőségei és ezek közül melyekkel kíván élni?

A lehetőségek tanulmányozásán - többek között - azt is kell érteni, hogy ha Ön még kevésbé ismeri az AWE portálmotort, akkor:

  • ismerkedjen meg az adminisztrátori felülettel,
  • kapcsoljon be a leendő weboldal számára hasznosnak ígérkező komponenseket, majd ezekhez állítson be megjelenítőket, 
  • ismerje meg a menü-, címke-, illetve kategória struktúra célját és lehetőségeit,
  • tesztelje gyakorlatban a rendelkezésre álló menütípusokat,
  • helyezzen el tartalmakat a menüstruktúrában, a főoldalon és különböző felhasználói komponensekben,
  • ismerje meg a vezérlési szintek szerinti paraméter-, és template öröklődést,
  • stb.

Mikre lesz szüksége a megvalósítás során?

Az előkészítés folyamatába tartozik az is, hogy megtervezi, milyen komponensekkel, template-ekkel, milyern struktúrájú menüszerkezettel, azon belül milyen típusú menüpontokkal, milyen jellegű tartalmakkal, stb. kívánja ellátni, illetve feltölteni a portált, és ezek megvalósításához milyen logóra, képekre, videókra, vagy egyéb dokumentumokra lesz szüksége a munka folyamán.

Természetesen nem muszáj minden apró részletet előre elterveznie, sok dolog menet közben is kitalálható és megvalósítható, mivel a saját jogosultsági szintjén belül bármikor, bármit átstruktúrálhat, továbbszerkeszthet, kibővíthet, törölhet, stb., a rendszerben.

Mik a fontosabb vezérelvek és döntések?

Az előkészítő fázis során célszerű rövid felsorolás formájában rögzíteni a vezérelveket és/vagy sematikus ábrá(ka)t készíteni a fontosabb döntésekről, pl. az alkalmazandó komponensekről, a leendő menüszerkezet felépítéséről. 
a menüszerkezet vázlatos felépítése elkészíthető Ms. Office programcsomag programjaival is (Ms. Word, Ms. Excel vagy akár Ms. PowerPoint).

Azonban ha ennél látványosabb vagy éppen bonyolultabb (multisite szerkezet) tervet szeretnénk készíteni, akkor érdemes erre valamilyen garfikai programot használni. A következő két szerkezetet az ingyenesen használható yEd programmal késztettük:

Egy példa weboldal szerkezetének terve:

Egy weboldal szerkezetének terve

Egy példa multisite rendszer szerkezetének terve:

Egy multisite rendszer terve

Ezek a lépések azon kívül, hogy - mint egy "szamárvezető" vagy egy "checklista" - megkönnyítik a fejlesztési folyamat követését, abban is a segítségére lesznek, hogy az egyes tartalmakat hova célszerű becsatolnia (címke és/vagy kategória struktúra kialakítás).

Természetesen, a weboldal szerkezete és kinézete - a lehető leggondosabb előkészítés ellenére is - az idő haladtával változhat. Ez ugyanis csak attól függ, hogy a portálmotor lehetőségeit mennyire ötvözi a saját igényeivel (milyen tartalmakat tesz fel, milyen komponenseket kapcsol be vagy ki, hová helyezi el azokat a képernyőn, stb.).

   Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Kar alportálja Széchenyi Egyetem - Könyvtár alportál

 Széchényi Egyetem központi portálja valamint egy-egy alportálja (sablon és komponensváltozatok)

A tartalom feltöltés előkészítése

  • Érdemes valamilyen háttértárolón (winchester, pendrive, stb.) egy olyan mappaszerkezetet létrehozni, amiben a készítendő oldal elemeit (szövegek, képek, videók, egyéb csatolt dokumentumok, stb.) tárolja, így átláthatóvá teheti magának, hogy éppen mivel fog dolgozni és nagy mértékben megkönnyíti a feltöltéshez szükséges állományok előkeresését.

  • Át kell gondolni, hogy a leendő weboldal szöveges tartalma, illetve az illusztrációnak szánt képek, ábrák, videók, stb., léteznek-e már valahol elektronikus formában. Ha igen, akkor azokat is célszerű az előbb említett mappastruktúrába gyűjteni.
  • A képek esetében nagyon fontos a méret, az oldalak aránya és a felbontás.
    • Az egyes képeknek és a számukra eltervezett megjelenítő felületek szélességi és magassági arányainak mindig összhangban kell lennie.
    • Nem szerencsés óriás méretű képeket feltölteni, majd a megjelenítési beállításokkal „lekicsinyíteni” a megjelenítési méretre, mivel ez a megoldás az oldal letöltésének a sebességét érzékelhető mértékben lassíthatja.
    • Egy nagyobb felbontású kép esetén sokkal több lehetősége van a jó minőségű manipulációkra (vágás, konvertálás, átméretezés, stb.), mint kis felbontás esetén. Igaz, így a tárolási méret is nagyobb.
    Az AWE 3.x verziókban már lehet képeket manipulálni (vágni, tükrözni, forgatni, méretezni, stb.), továbbá ú.n. Kisképeket egy előre beállított méretben létrehozni, vízjelet - szöveg vagy kép formájában - feltenni automatikusan, a feltöltés közben is lehet.
  • Célszerű meghatározni, hogy mi legyen a tartalmi elemek bevezető részében. A bevezető szövegek megjelenhetnek egyes komponensek dobozában, a főoldalon, a blogos listázókban, stb. Ezek lehetnek a tartalmi elemek szerves részei, de lehetnek a tartalmi elemek szövegétől teljesen eltérő, rövid összefoglalók is. Hogy ezekből hol és mi jelenik meg a weboldalon, az csupán paraméterezés kérdése.
  • Előre el kell tervezni, hogy milyen nagyobb gondolatcsoportok köré lesz felépítve a webtartalom, majd ezen logikai rendhez igazodva célszerű kiépíteni a menü-, címke-, és kategória struktúrákat.
  • Egy tartalmi elem elkészítése után ellenőrizze annak valós megjelenését a leggyakrabban használt böngészőkben, és csak akkor rendelje aktív menüponthoz - azaz tegye a weboldalon elérhetővé -, ha az mind tartalmilag, mind esztétikailag kifogástalannak bizonyul.
    Egy publikus, de a weboldalon még közvetlenül elérhetetlen tartalom (nincs menüponthjoz, kategóriához, címkéhez rendelve) valós megjelenését - többek között - úgy tudja leellenőrizni, hogy a web böngésző parancs sorába bemásolja a tartalmi elem alias-át. 
    Fontos!: Vigyázzon ilyen esetben is elérhető a tartalom pl.: keresés eredményeként.
    Egy másik megoldás lehet a háttérben történő ellenőrzésre, hogy a kész és publikus tartalmi elemet hozzákapcsolja egy csakis az adminisztrátorok számára megjelenő menüponthoz. (Lásd, a Hozzáférési szint beállításokat, a "Menükezelés" című fejezet "Új menüpont létrehozása" blokkjában.)
^
Instagram
Instagram
Facebook
Google+
Twitter