Weboldal elemzés - keresőoptimalizálás - SEO

Miért és mikor van szükség weboldal elemzésre?

Weboldal elemzésről, vagy weboldal optimalizáltságának elemzéséről beszélünk akkor, hogy ha a weblapot átvizsgáljuk technológiai szabványossági és használhatósági szempontból, tartalmi és strukturális felépítési szempontból, és felhasználói igények megvalósulása szempontjából.

Weboldal elemzés - keresőoptimalizálás - SEO - seosiker.hu

Weboldal elemzésre és időszaki korrekciókra éppúgy szükség van, mint ahogy az embereknek is orvoshoz kell mennie időnként. A weboldalaknak viszont meg van az az előnye, hogy ha nagyon elavulnak és nem felelnek már meg a szabványoknak, akkor újat lehet készíttetni.

Weboldal elemzésre és optimalizálásra a weboldal életciklusának minden részében szükség van:

  • fejlesztéskor, még átadás előtt
  • átadáskor
  • indulás után rendszeresen (havi rendszerességgel)
  • módosítások esetén
  • felújítás előtt.

Technológia a designnal szemben?

Sok webdesigner beleesik abba a csapdába, hogy hagyja szabadon szárnyalni a weboldal kinézetével kapcsolatban a fantáziáját és olyan tervvel áll elő, amelyet nem tud, vagy csak a szabványok feláldozásával tud a programozó és sitebuilder megvalósítani. Attól függően, hogy milyen csapattal készítteted el weboldalad, a mérleg nyelve úgy billenhet a designer akarata felé vagy egyensúlyba is kerülhet.

Cél: az egyensúly megtalálása. Ugye azért készíttetsz weboldalt, mert céljod van vele? A cél meghatározza, hogy mennyire szárnyalhat egy designer, vagy az ésszerűség, a szabályok betartása is nagyon hangsúlyos. Vegyünk pár példát:

  1. Cél: névjegykártya oldal. A weboldal azért készül csak, hogy egy magánszemélyt bemutasson. Ha nem szeretnél értékesíteni az oldallal, nem lényeges a keresőbeli helyezés, úgyis pontos névre keresve nem lesz több száz ilyen oldal. Ebben az esetben nem szabad sokat áldozni weboldal elkészülésére. Megfelelő egy szép szerkesztett weboldal egy ingyenes template-tel, hiszen a weboldal címét valószínű a névjegykártyádon is feltünteted, és aki szeretné, az megnézi. Nem kell törekedni 100%-ban programozási és sitebuild szabályok betartására, viszont a főbb Google irányelveket be kell tartani ebben az esetben is, és már itt is fontos, hogy legyen az oldalon SSL tanúsítvány, akár a legegyszerűbb is - mert egyébként több böngésző nem nyitja meg az oldalt azonnal.
  2. Cél: hírportál jellegű oldal, gyakori tartalomfrissítéssel. Legyen a weboldal letisztult, ne túl grafikázott, felhasználóbarát. Itt fontos, hogy a weboldal a keresőben elől helyezkedjen el, mert nincsenek hónapok arra, hogy egy-egy tartalom megérjen, gyorsan el kell happolni mások elől az olvasót. Nagyon fontos szempont a felhasználóbarát felépítésen kívül a technológiai szabványosság betartása, mert enélkül a keresőalgoritmus nem fogja előre sorolni az oldalt. Kivétel mindig akad. Ebben az esetben az olyan hírportáloknál, amelyek már bejáratottak, nagyon nagy a látogatószámuk, napi rutin szerint térnek vissza olvasók, ezek az oldalak már megengedhetik maguknak azt, hogy csak nagy szabványokra figyeljenek oda, amelyek főként a felhasználóbarát megjelenést segítik elő.
  3. Cél: céges bemutatkozó oldalak. Ezek jó pár oldalas weblapok, amelyekben a céget minél jobb fényben szokták feltüntetni. Cégleírás, szolgáltatás bemutatás, termékkör megjelenítés, kapcsolat, referenciák és esetleg blog oldal a fő részei. Itt az esztétika, trendi design nagy szerepet kap a másoktól való elkülönülés miatt. Viszont itt hangsúlyos a cég arculatával való összhang, amire tervezésnél oda kell figyelni. A weboldal célja, hogy innen minél több megkeresés, érdeklődő érkezzen, ezért nem elhanyagolható szempont a weboldal technológiai és tartalmi színvonala.
  4. Cél: webshop értékesítés. Itt mivel a fő cél az eladás, ezért a webshop technológiai színvonalának a csúcson kell lennie. Ugyan a termékek, árak nagyban befolyásolják a vásárlási szándékot és bevételt, de ha "láthatatlan" az oldal, akkor nem lesz látogató. A design itt nem a legfontosabb szempont, inkább másoktól való elkülönülés miatt legyen tetszetős. A webshopban a vásárlásoknál gyorsan fejlődő kényelmi szolgáltatásokat követni kell tudni, a vásárlási folyamatokat lehetőség szerint legegyszerűbbre kell tervezni, de muszáj többek között a fogyasztói törvényeknek is megfelelni. Termékkörönként nagyon változatos igények is felmerülnek nemcsak a szabályok miatt, de a termék bemutatása, tulajdonságai miatt is. Ide már nem elég egy ingyenes egy kaptafás webshop, mert az első felmerülő mástól különbözőség esetén jönnek a problémák, hogy nincs aki egyszerűen lefejlessze azt. Az optimalizáltságra visszatérve: hogy ha az ilyen jellegű weboldalak technológiailag nincsenek jól felépítve, akkor mivel itt mindig lesz online hirdetés is, a hirdetési árakat nagyon negatívan tudja befolyásolni egy rosszul összerakott weboldal.

A példákból is látszik, hogy nagy szerepe van annak, hogy már a weboldalak készítésekor hangsúlyos legyen a szabványok és szabályok betartása, a keresők optimalizálási elveinek figyelembe vétele. Ezért azt javasoljuk, hogy ha épp készül a weboldalad, akkor a programozási szakasz végén, de még weboldal átvétel előtt készíts weboldal elemzést, amelyből látható, hogy a programozók és sitebuilderek mennyire végeztek alapos munkát.

Saját fejlesztésű weboldal elemző rendszerünk: SEOSEEKER

Cégünk fő szakterülete a weboldalak, portálok és webshopok kivitelezése a saját fejlesztésű AWE Pyramid portálmotorunkkal. Mivel törekszünk a tökéletességre, szerettük volna ezt ügyfeleinknek is kézzelfoghatóan megmutatni. Bemutatni azt, hogy a mutatós design mögött sok-sok programozás és sitebuild munka is van, sőt összehasonlíthatók vagyunk más kivitelezők munkájával. Csupán a html kód nem mond semmit egy laikusnak, ezért fejlesztettük weboldal elemző rendszerünket, amelyben a fő hangsúly azon szabályok és szabványok mutatása, és azoknak való megfelelés kijelzése, amelyek befolyásolják a keresőbeli helyezést és a felhasználók igényeinek kielégítését. Az elemzéseink során olyan adatokat használunk fel, amelyek elérhetőek az interneten, vagy beépített programokon keresztül.

A weboldal elemzés eredményeképp 2 index számot jelzünk ki, amely a 2 fő befolyásolás szerinti csoport optimalizáltságát mutatja. Sok éven keresztül lehetőségünk volt a népszerűséget is mérni, amíg léteztek olyan API-k, amelyek adatot szolgáltattak. Főként a kereső találati listájának módosulása okozta azt, hogy a weboldalak nehezen összehasonlíthatók, bonyolultabb egyedi, kézi elemzések szükségesek a felhasználói szokások, látogatószámok felméréséhez.
Ezek a csoportok (bemutatásuk a névre kattintva megtekinthető):

  1. Technológiai index
  2. Tartalmi index

Mikor használjunk automata elemző rendszert?

Automata elemző rendszert azért érdemes használni, hogy mindig tisztában lehess a weboldalad technológiai, tartalmi állapotával. Mivel összehasonlítások végezhetők el az előző vizsgálatokkal, ezért látható, hogy ha valami vagy elromlott, vagy változott a szabvány és ezért szembetűnően módosult egy-egy elemzési pont eredménye. A mesterséges intelligencia megjelenésével a keresőoptimalizálás, a weboldal elemzés is átalakul. Sok, régebben mérhető és fontosnak tartott elem, a felhasználói szokások változása miatt kisebb hangsúlyt kap. A teljes mondatos keresések, melyeket már megért az algoritmus, olyan találati listát eredményeznek, amely relevánsabb választ nyújt a kérdésre, nem pedig a beírt metaelemek, szóismétlések irányítják. A keresőoptimalizálási munka épp ezért, már nem áll meg ezeknél a beállításoknál, még több időt kell fordítani a szakértői tartalmak írására, egyedi, részletes termékleírásokra. A hozzáférhető mesterséges intelligencia programokkal ugyan gyorsan lehet tartalmakat gyártani, de ha nem ellenőrzi szakértő, akkor sok esetben kikerülnek nem valós, hallucinált szövegek, vicces megfogalmazások. Amennyiben ilyennel találkozik az oldalad látogatója, akkor gyorsan hiteltelenné válhatsz. Az automata elemzőnk nem alkalmas jelenleg a tartalmak szövegértéses elemzésére, csak a mérhető tulajdonságokat vizsgálhatjuk. A technológiai - programozástechnikai, sitebuilderi - követelmények viszonylag változatlanok, ezek mérése jobban elvégezhető. A sok változás miatt, az elemzési pontjaink megcsappantak, mesterséges intelligencia bevetése nélkül nem lehet újabbakat alkotni. Ennek fejlesztése sok időbe telik. Laikusok számára ezek miatt, önállóan a Seoseeker program használata nem hozhat kimagasló eredményt a weboldal javításában. Főként szakemberek használják jelenleg rajtunk kívül az automata elemző rendszerünket, kiegészítésként azokhoz a vizsgálatokhoz, amelyeket emberi idő befektetéssel lehet csak megtenni.

Mikor optimalizált egy weboldal? Optimalizálási tanácsadás szükségessége

Ha úgy érzed, hogy negatív irányban módosultak a weboldalad elemzési eredményei, vagy ha tudod, hogy nagy mértékben megváltoztak a látogatói szokások: visszaesett az oldalra érkezők száma, sokkal kevesebb a vásárlás, akkor ott mélyrehatóbb vizsgálatra is szükség van. (Jelenleg, számodra a legkönnyebben hozzáférhető két program eredményei lehetnek mérvadók, ezek a Google Analytics és Google Search Console.)

Mivel automata weboldal vizsgálatkor csak a robotunk által is elérhető adatokat tudjuk feldolgozni, ezért olyanokról nem tudunk véleményt adni ott, amelyek weboldal specifikusak, vagy olyan felhasználói szokások statisztikája, amelyet csak a tulajdonosok kaphatnak meg a Googletól (pl. Google Analytics, Google Search Console adatok), sőt a weboldal használhatóságát sem. Mindezek vizsgálatához emberi erőforrás szükséges, számítógép előtt ülve kell ezeket személyesen analizálni.

Az ilyen jellegű optimalizáltsági felmérésben és hibák feltárásában sem hagyunk magadra, ha ügyfelünk vagy! SEO tanácsadás szolgáltatásunk keretén belül nemcsak az automata rendszerünket használjuk, hanem kézi ellenőrzéseket is véghezviszünk. Elemzésünk eredményeképp részletes írásos kimutatást adunk a weboldalról, és útmutatást adunk azzal kapcsolatban, hogy milyen úton indulj el, milyen módosításokat kell megtenned az eredményességért. Az optimalizálási tanácsadásunk óradíjas tevékenység.

Kipróbálnád a weboldal elemzésünket ingyenesen? Kattints a képre és átirányítunk az elemzési oldalunkra, a seosiker.hu-ra!

Weboldal elemzés - SEO optimalizálás indítása

Cikk nyomtatása E-mail