A Telefonkönyv használata

A Telefonkönyv funkció, a weboldal megfelelő menüjéből indítható.

Ennek a menüpontnak a helye - vagy akár az elnevezése is -, valószínűleg honlaponként eltérő lesz, mert a honlap adminisztrátor(ok) döntésétől függ, hogy hol helyezi(k) el azt, a menüstruktúrában.

A Telefonkönyv funkciót indító menüpontra klikkelve, a következő komponens fog megjelenni az Ön képernyőjén:

A Telefonkönyv funkció használata során, első lépésként, a

  • kereső mezőbe írt, tetszőleges sztringgel (szöveg részlettel) szűrheti a keresés aktiválása után kilistázandó tartalmat, illetve
  • az öt rádiógombos kereső opció segítségével meghatározhatja, hogy az előbbi sztringet, a program mely adatokban keresse.

Az adatbázis

A Telefonkönyv funkcióval kapcsolatban tudni kell, hogy létezik egy "LDAP Címtár"-nak nevezett adatbázis, ami az intézmény (jelen esetben a teljes egyetem) összes jelenlegi és korábbi hallgatójának és - hasonló módon  -, az összes munkatársának a személyes adatait tartalmazza. A hallgatók adatai a NEPTUN rendszerből kerülnek a Címtárba, a dolgozók adatai pedig az ORGWARE rendszerből. A személyes adatok tárolása, kezelése és elérhetősége szigorúan, a mindenkori, hatályos jogszabályok szerint történik.

A Telefonkönyvben való keresések az "LDAP Címtár" azon rekordjait érintik, amelyek valamely szervezeti egységhez vannak rendelve.

Kereső mező

Ha ebbe a mezőbe egy legalább 3 karakterből álló, de minden más szempontból tetszőleges sztringet (szöveg részletet) ír, majd a "Keresés" gombra klikkel, akkor a program az aktuális kereső opció szerinti adatbázis mező(k)ben fogja a megadott sztringet keresni, és az esetleges találatokat külön boxokban fogja megjeleníteni.

A következő 3 példában ugyanazt az "szt" sztringet fogjuk keresni, csak 3 különböző keresési opcióval. Az első példánkban a személyek neveiben keressük az "szt" sztringet, így 4 találatot kapunk.

A második példánkban a szervezeti egységek neveiben keressük ugyanazt a sztringet, a keresés eredménye pedig egy találat.

Az utolsó példánkban a telefonszámok között keressük az előbbi sztringet, így 0 találatot, és "A keresett kifejezésre nincs találat" üzenetet kapjuk eredményül.

A keresés szabályai

  • A kereső a kis-, és nagybetűk között nem tesz különbséget.
  • A keresőszónak (sztringnek) legalább 3 karakterből kell állnia, különben a következő hibaüzenetet küldi a rendszer: "Legalább 3 karaktert be kell írnia!".

  • Kereső sztringben a szokásos csillag (*) helyettesítő karakter is alkalmazható, ami kötetlen számú, tetszőleges, egymás melletti karaktert helyettesít a kereséskor. A csillag karakter nem számít bele a kereső sztring hosszába, ezért rajta kívül legalább még 3 karaktert be kell írni a kereső mezőbe.

  • A program mindig a kereső opciók közül választott adattípus(ok)ban keresi a beírt kulcsszót (sztringet).
  • Alapértelmezett keresés: a Címtárban szereplő, valamilyen szervezeti egységhez tartozó személyek neveiben történő keresés.
  • A "Keresés a személyes adatokban" opció - értelem szerint - csak a felette elhelyezkedő, személyes adatokban keres, a szervezeti adatokban nem.
  • A találati listában megjelenő adatokat, azok jellemzőit, illetve sorrendjüket, az adminisztrátori felületen lehet beállítani és/vagy megváltoztatni.

Kereső opciók

Az előbb említett adatbázisban markánsan elkülönülnek egymástól a személyes és a szervezeti adatok. Ezt igyekeztünk szemléltetni azzal, hogy a "Szervezeti egység" kereső opciót a többitől elkülönítve jelenítettük meg a képernyőn. A "Keresés a személyes adatokban" opció is csak a képernyőn felette elhelyezkedő adatbázis elemekre vonatkozik, a Szervezeti egységre nem.

  • Név: Ha ezt az opciót aktiválja, akor a program a kereső mezőbe írt sztringet, kizárólag az adatbázis - személyekre vonatkozó - "Név"-hez kötődő mezőiben keresi (előtag, vezetéknév, keresztnév).
  • Beosztás: Ha ezt az opciót aktiválja, akor a program a kereső mezőbe írt sztringet, kizárólag az adatbázis - személyekre vonatkozó - "Beosztás" mezőiben keresi.
  • Telefonszám: Ha ezt az opciót aktiválja, akor a program a kereső mezőbe írt sztringet, kizárólag az adatbázis - személyekre vonatkozó - "Telefonszám" mezőiben keresi.
  • Keresés a személyes adatokban: Ha ezt az opciót aktiválja, akor a program, a kereső mezőbe írt sztringet, a képernyőn felette elhelyezkedő - személyekre vonatkozó - mezőkben (Név, Beosztás, Telefonszám) egyaránt keresi.
  • Szervezeti egység: Ha ezt az opciót aktiválja, akor a program, a kereső mezőbe írt sztringet, kizárólag az adatbázis - nem személyekre vonatkozó - "Szervezeti egység" mezőiben keresi.

Találati adatok megjelenítése

Akár személyre keres, akár szervezeti egységre, a találati lista ablakokban linkszerűen megjelenő, személy-, vagy szervezeti névre klikkelve, megjelennek a kapcsolódó részletes adatok (profil oldal). Hogy melyik felületen, mely adatok, milyen módon jelenjenek meg, azt az adminisztrátori felületen állíthatja be.

  • Személyes adatok keresése és megjelenítése



    A kiválasztott személy adatai egy új böngésző fülön, az ú.n. "Profil oldalon" jelennek meg.

  • Szervezeti adatok keresése és megjelenítése



    A kiválasztott szervezeti egység adatai egy új böngésző fülön, az ú.n. "Profil oldalon" jelennek meg.

Cikk nyomtatása E-mail