Infoartnet - Web Média Marketing

Analytics gyorstalpaló - mi az, amit mindenképpen vizsgálj át a rengeteg adat között!

AnalyticsArra, hogy weboldalad hatékonyságát mérni tudd, már számos analitikai eszköz létezik, azonban kétségkívül az egyik legelterjedtebb és leghasznosabb közülük a Google Analytics eszköze. Ennek segítségével értékes adatokat tudhatsz meg weboldaladról, a látogatók viselkedésétől kezdve a demográfiai adatokon át. Amennyiben kíváncsi vagy arra, hogy hogyan működik és mely adatokat érdemes jobban átvizsgálni a hatékony webhelyműködés érdekében, akkor mi most adunk neked ebből egy kis gyorstalpalót. A cikk célja, hogy irányt mutasson és segítsen eligazodni az Analytics útvesztőjében.

Ahhoz, hogy használni tudd a Google Analytics-et először is regisztrálnod kell magad a rendszerben egy gmail-es e-mail-címmel. Miután sikeresen regisztráltál, az útmutatásokat követve hozd létre fiókodat, ezután menj az Adminisztrálás menüpontra és új tulajdon létrehozásával igényeld meg egyedi azonosítódat. Ha ezzel is kész vagy, akkor nincs más hátra, mint beépítened a kapott kódot a weboldalad forráskódjába a megfelelő helyre. Ehhez kérj segítséget webfejlesztődtől. Amint ezzel is meg vagy, már készen áll az Analytics, hogy adatokat nyerjen ki weboldaladból. Alapszinten a Nézet beállításokkal nem kell foglalkoznod. Ha azonban webshopod van, akkor a pénznem és e-kereskedelmi beállításokat mindenképp nézd meg, valamint webhelytípustól függetlenül az IP cím kizárásokat se felejtsd el. (Célszerű kizárni a saját IP címeket, hogy azok eredményei ne torzítsák a kinyert adatokat.)

Milyen kérdésekre kaphatok választ a használatával?

A leggyakrabban feltett kérdések az Analytics kapcsán, a következők lehetnek:

  • Milyen oldalakról érkeznek a látogatóim?
  • Hányan nézik/látogatják a weboldalam?
  • Honnan érkeznek a látogatóim a weboldalamra?
  • Akik a webhelyemen jártak, közülük hányan vásároltak?
  • Melyik tartalmam a legsikeresebb?
  • Milyen eszközökről nézik leggyakrabban az oldalamat?
  • Milyen utat járnak be a látogatóim a weboldalamon?

Mely alapfogalmak ismerete elengedhetetlen a Google Analytics használatához?

Munkamenet (Session): Egy adott időszakra vonatkozóan a weboldal megtekintéseinek száma. Ha egy felhasználó több alkalommal is megtekinti ugyanazon oldalakat, akkor azok mind külön munkamenetnek számítanak.

Felhasználók (Users): A beállított időszakra vonatkozóan a weboldal látogatóinak száma.

Oldalmegtekintések (Pageviews): Az összes oldalmegtekintés számát jelöli egy adott periódusra vonatkozóan.

Oldal/munkamenet (Page/session): A megtekintett oldalak átlagos száma a látogatások során.

A munkamenet átlagos hossza (Average Session Duraton): Egy adott időszakra vonatkozóan a weboldal látogatottságának átlagos időtartama.

Visszafordulási arány (Bounce Rate): Azokat a látogatókat vehetjük ide, akik minden tevékenység nélkül elhagyták a weboldalt. Azaz, rákattintottak az oldalra, majd ki is nyomták az X-szel az oldalt, vagy pedig a visszafelé mutató nyilat használva, visszatértek az előző oldalra.

Konverziók meghatározása:

A konverziók meghatározása, azaz lényegében a célok meghatározása, talán az egyik legfontosabb része az Analytics beállításoknak, mondhatni, ez a lelke az egész online marketingnek. Minden olyan tevékenységet célnak nevezünk, amit szeretnél, ha a felhasználóid megtennének a weboldaladon, például: feliratkozás a hírleveledre, megrendelés leadása, árajánlatkérés stb. Ahhoz, hogy az Analytics nyomon tudja követni és számon tartani kitűzött céljaid hányszor valósultak meg, először meg kell adnod neki, hogy milyen műveletek azok, amelyek már célteljesülésnek számítanak.
Új cél létrehozásához, kattints az Adminisztrálás fülre és válaszd ki a megfelelő Nézetet. Menj a célok menüpontra és az Új cél gombra kattintva hozd létre célodat/céljaidat.
Célod beállításakor, ügyelj arra, hogy beszédes nevet válassz neki, valamint állíts be egy típust, azok közül, amelyeket a Google Analytics felajánl neked. Ezután az adott céltípusodra jellemző beállításokat kell elvégezned, ellenőrizned és mentened a célt. Fontos, egy Nézethez maximum 20 célt tudsz meghatározni.

Milyen adatokat vizsgálj át mindenképpen?

Forgalom:

A látogatottsági statisztikának köszönhetően választ kaphatunk olyan kérdésekre, mint például a weboldal forgalma és a cég bevétele. Ezeket az adatokat akkor tudjuk kinyerni, ha fiókunk össze van kapcsolva Google Ads-szal vagy Facebook-kal. Alkalmazásával javíthatunk az oldal stratégiáján, tartalmán és struktúráján is.

Számos következtetést levonhatunk a látogatottsági statisztikákból, nézzünk is meg párat közülük:

Az elvárthoz képest alacsony látogató szám: Nincs megfelelően népszerűsítve az oldal, ezáltal hiába van fent az Interneten, senki nem tud róla. Itt az ideje promotálni az oldalt!

Magas visszafordulási arány: A Google-bean szép eredményeket hozol, azonban tartalmaiddal nem vagy releváns látogatóid szemében, valószínűleg a kulcsszavaiddal van gond, nézd át őket!

A megfelelő kulcsszavak felderítéséhez ingyenes segítséget nyújt a Google Trends, a marketing elemzésekhez pedig használd az Analytics mellé a Google Search Console eszközét. Röviden nézzük is meg őket közelebbről:

A Search Console segítséget nyújt a webhely forgalmának ellenőrzésében, általa hatékonyabban optimalizálhatod a weboldalad helyezését a Google-ban, valamint a kinyert adatok segítségedre lehetnek a weboldaladdal kapcsolatos technológiai problémák felderítésében. Ahogy a régi elnevezése is mutatja (Webmaster Tools), főként a weboldal felépítésének vizsgálatában nyújt segítséget. Az Analytics és a Google Trends eszközök bevonásával pedig, átfogóbb marketingelemzéseket készíthetsz.

A Google Trends egy jól használható ingyenes kulcsszókereső eszköz, mely megmutatja a Google keresések aktuális trendjeit, legyen szó akár népszerűségről, akár szezonalitásról. A keresésben nagy segítségedre lehetnek az alábbi szűrők, amelyeknek köszönhetően még specifikusabban kereshetsz. Ilyen szűrök például: ország, kategória vagy az időintervallum.
Nem vitás, hogy a fent említettek együttes alkalmazása, már egy jó kiindulási pontot ad a hatékony marketingstratégia felépítésében, azonban fontos megemlítenünk, hogy ha nem vagy járatos ezek alkalmazásában, úgy meglehetősen sokáig tarthat az adatok elemzése, de leginkább az értelmezése.

Természetesen egy szakértői csapat bevonásával ezt a terhet leveheted a válladról, és Neked már csak élvezned kell az eredményeket. Épp ezért, adunk is egy jó tippet, kihez fordulj segítségért, ha azt szeretnéd, hogy webhelyed igazán jól és eredményesen működjön: Seeky a robot a SEOsikernél több mint 80 szempont alapján vizsgálja meg webhelyedet, és részletes leírásokat ad a kinyert adatok értelmezéséhez. Szóval, ha eltévedtél a rengeteg adat között és profi segítségre van szükséged, akkor menj a weboldalukra és próbáld ki ingyenes weboldal elemzésüket, így saját magad is javíthatsz a keresőbeli helyezéseden. (Egy elemzés ingyenes.)

Elvárt vagy több látogató: Az önmagában még kevés, hogy sokan látogatják a weboldaladat, mivel a cél az lenne, hogy ott tartsd és cselekvésre bírd őket. Ha azt tapasztalod, hogy a sok látogató nincs összhangban a webhelyed céljával, akkor valószínűleg hiba van a használhatóságában. Nézd át újra a weboldal struktúráját és tedd felhasználóbarátabbá, növeld a felhasználói élményt. Ha van hirdetésed, akkor az mindenképpen legyen összhangban tartalmaiddal.

Demográfiai és Földrajzi adatok:

Első lépésként engedélyezned kell, hogy az Analytics demográfiai adatokat gyűjtsön.

Ezt két helyen kell megtenned:

  • Menj a Közönség menüpontra és keresd meg a Demográfiai adatok fület.
  • Az Adminisztrálás menüpontban a tulajdonok beállításánál, engedélyezni kell a Demográfiai és érdeklődési területekre vonatkozó jelentéseket.

A demográfiai adatok megmutatják Neked, hogy életkor és nem szerint kik látogatják a weboldaladat, ezek az információk a pontosabb célzásaidat is segítik.

A földrajzi adatokból kiderülhetnek olyan információk, hogy:

  • Milyen országból érkezik a legtöbb látogató?
  • Melyik megyéből és városból vannak látogatóid?

Ezek az adatok, azért is fontosak, mert általuk megtudhatjuk azt is, hogy mely nyelvterületről keresik fel legtöbben a weboldalunkat. Magától értetődően egy magyar nyelvű webhelyet, elsősorban magyar felhasználók látogatnak. Azonban a magas visszafordulási számokat eredményezheti az is, hogy tartalmad érdekes lehet más idegen nyelvű látogató számára is, azonban mivel nyelvi korlátokba ütközik, nem marad az oldalon. Természetesen amellett, hogy látod nyelvekre elkülönítve, hogy honnan érkeznek látogatóid, még vizsgálni tudod azt is, hogy mennyi időt töltenek el a weboldaladon.

Google Analytics demográfiai adatok

Viselkedés és Ügyfélszerzés

A fő jelentéscsoportok egyike az Ügyfélszerzés mutató, melynél megfigyelheted többek között azt is, hogy a látogatóid honnan érkeznek a weboldaladra. Ez az alap, amit nem árt hetente többször is szemügyre venned. Amellett, hogy megfigyelheted, honnan érkeznek a látogatóid, még azt is megnézheted, hogy kik érdeklődnek a leginkább a tartalmad iránt, valamint azt is, hogy átlagosan mennyi időt töltenek el az oldaladon a visszatérő, és az új ügyfelek.

Google Analytics viselkedés és ügyfélszerzés


Értelemszerűen, rendkívül fontos tudnunk azt is, hogy látogatóink, hogyan viselkednek az oldalunkon, mire kattintanak, merre járnak. Erre szolgál a Google Analytics Viselkedés menüpontja, melyben minden erre vonatkozó információt megtudhatunk.

A Viselkedési folyamat almenüpontjára kattintva, megjelennek grafikus ábrázolásban a statisztikai eredmények, mint pl.: kezdőoldalak, interakciók száma, visszafordulási arányok.
Azonban, ha az Áttekintés almenüre kattintunk, akkor egy sokkal komplexebb, részletesebb képet láthatunk az oldalon történő interakciókról. Érdemes szűkíteni az időtartamot, hogy könnyebben eligazodj az adatok között, valamint ezáltal például hónapról-hónapra is meg tudod figyelni, hogy mennyire volt eredményes a webhelyed.
Megfigyelhetjük továbbá azt is, hogy mely főbb csatornákról érkeznek látogatóink. A cél az lenne, hogy minél több látogatót tudjunk organikusan, tehát extra költségek nélkül elérni.

 Google Analytics viselkedési adatok

A webhely sebessége

A webhelysebesség egy igencsak sarkalatos pontja a weboldaladnak, és sajnos sokszor kevés figyelem irányul rá. Azonban a Google szemében egy lassan betöltődő weboldal, azt eredményezi, hogy tartalmaid alacsonyabb rangsorolást kapnak majd, ezáltal lejjebb lesznek a keresési találatok között. Szóval hiába a jó tartalom, ha a webhelysebességed nem üti meg a Google mércéjét. Ha logikusan végiggondolod, Te magad sem szeretsz sokáig várni arra, hogy betöltsön egy weboldal.
A webhelysebesség optimalizálásában segítséget nyújt neked a Google PageSpeed Insights eszköze és az Analytics sebességjelentései is. Ennek a kettőnek az együttes alkalmazása számos olyan technikai adatot közöl, melyek segítségedre lehetnek, az optimalizálás során.

De mitől lehet lassú egy weboldal?
Ennek rengeteg oka lehet, például lassíthatják a nagy oldalméretek, a nem megfelelően optimalizált és túl nagy méretű képek, valamint az oldalba ágyazott videós tartalmak. Épp ezért, érdemes megnézni az elemzéseket és a javaslatokat, arra vonatkozóan, mit is tehetünk a gyorsabb webhelysebesség érdekében.

Valós idejű mérések:

Valószínűleg Te is legalább annyira fogsz érte lelkesedni, mint amennyire mi is szeretjük. Ugyanis az Analytics egyik leghasznosabb funkciója a valós idejű mérés, ahol másodpercre pontosan láthatod, hány látogató érkezik a weboldaladra, ehhez pedig csak annyit kell tenned, hogy megnézed a Valós idejű menüpontot és lenyitod az Áttekintés fület.

De természetesen nem csak azt tudod itt megfigyelni, hogy hányan böngészik éppmost a webhelyedet, hanem azt is, hogy honnan érkeztek földrajzilag, vagy épp azt, hogy melyik közösségi oldalról kattintottak weboldaladra. Kiolvashatod még az adatok közül azt is, hogy melyik oldalad a legnépszerűbb, mennyi időt töltenek el ott átlagosan a látogatóid stb.
Ennek köszönhetően láthatod azt, hogy mely tartalmakat érdemes meghirdetned és mik azok a tartalmak, amik bár relevánsak és fontosak, a látogatóid mégsem maradnak rajta sokáig. Utóbbiaknak érdemes átgondolni a felépítését és újratervezni azt, hogy elérhesd vele célodat.

Eszközök:

Szerintünk, nem mondunk azzal senkinek sem újat, ha megemlítjük, hogy manapság már zömében nem asztali gépről, hanem valamilyen hordozható eszközről (mobiltelefon, tablet, stb.) böngészik a látogatók a weboldalakat. Épp ezért, különösen nagy hangsúlyt kell, fektetünk arra, hogy webhelyünk megfelelően legyen optimalizálva minden megjelenítési nézetre.

A Google Analytics eszközében van lehetőségünk elmélyedni az Eszközök részletes adataiban, olyannyira, hogy még azt is meg tudjuk nézni, milyen típusú telefonról nézik a legtöbben a weboldalt. Itt aztán tovább szűkíthetjük a találatokat és beállíthatjuk azt is, hogy milyen operációs rendszert használnak a látogatók.

Azt, hogy miért is fontos, ha tudjuk a fent felsoroltakat, az is alátámasztja, hogy ha túl sokan fordulnak vissza a weboldaladról, miközben egy adott márkájú eszközt használnak, akkor valószínűleg arra az eszközre nem megfelelően van optimalizálva a weboldalad, rosszul jelenik meg, esetleg lassan tölt be. Semmiképpen sem szabad szó nélkül elmenni a probléma mellett, keressünk rá megoldást.

Google Analytics eszközök

Extra tippek és trükkök!

Dupla nézet használata

Érdemes minden weboldalhoz két nézetet rendelni, és ebből az egyiket egyedi beállításokkal, testreszabásokkal, a másikat pedig anélkül használni. Miért? Mert így, mindig van egy vésztartalék nézeted, ha bármi balul sülne el a beállítások során., akkor még mindig van egy olyan nézet, ahol elérhetőek a mért adataid. Azt azonban ellenőrizd, hogy mindig a megfelelő Nézetet nézed-e.

Spam szűrés

Érdemes bekapcsolni az Analytics spam szűrőjét, ugyanis ennek segítségével ki tudjuk szűrni a nem valós felhasználókat.

Összegzés:

Ahhoz, hogy sikeresen tudd alkalmazni a Google Analytics szolgáltatását, nem elég csak cikkeket olvasnod a témában. Használd folyamatosan, képezd magad és légy naprakész az új fejlesztésekkel kapcsolatosan.

^
Facebook
Instagram
Twitter