Infoartnet - Web Média Marketing

Bevezetés a dropshipping webáruházak rejtelmeibe

DropshippingHa gondoltál már arra, hogy szívesen megízlelnéd milyen az e-kereskedelem, de félsz, mert túl költségesnek és rizikósnak találod, akkor a legjobb helyen jársz. Ebben a cikkben ugyanis megismertetünk téged a dropshippinggel, mely tökéletes választás lehet online kereskedésed beindításához, vagy akár fejlesztéséhez is. Akár hallottál már róla, akár nem, ezt a cikket érdemes elolvasnod, így hát kezdjünk is hozzá!

Mi is az a dropshipping?

A dropshipping tulajdonképpen egy olyan üzleti modell, ahol úgy üzemeltethetünk webáruházat, hogy nincs szükség saját árukészletre vagy raktárra, és a szállításban sem kell segédkeznünk. A teljes logisztikai tevékenységet egy dropshipping partner végzi, ők raktározzák a terméket, majd vásárlás után csomagolják, számlázzák és szállítják. A webáruház profitja pedig abból a különbségből származik, amennyivel többért adja, mint amennyiért a dropshipping cég értékesíti a terméket.


Nézzük meg miben tér el a hagyományos megrendelés folyamata a dropshipping megrendelés folyamatától:

Hagyományos és dropshipping megrendelés

Alkalmazásának előnyei és hátrányai

A következőekben megismerhetjük közelebbről a dropshipping alapvető előnyeit és hátrányait, melyek által kicsit jobban megérthetjük ezt a fajta üzleti modellt.

Előnyei:

  • Könnyen automatizálhatóak a folyamatok.
  • A webáruházaknak nincs szüksége saját árukészletre és raktárra, ezáltal költséghatékonyabbak.
  • Nincs helyhez kötve, bárhonnan üzemeltethető online.
  • Könnyebben fejleszthető és bővíthető.
  • Sokkal színesebb termékkínálatuk lehet, mivel nem szükséges a raktárkészletüket növelni.
  • Alacsonyabb kezdőtőkére van szükség.

Hátrányai:

  • Hosszabb várakozási idő olyan termékekre, melyek messzebbről érkeznek.
  • A minőségre vonatkozó garancia nem mindig vállalható.
  • Előfordulhat, hogy az egyszerre több termékre leadott megrendelés különböző időpontokban érkezik, mivel különböző helyekről történik a szállítás. 
  • Magasabbak lehetnek a kiszállítási költségek is, mert több típusú termék esetén összeadódhat (de ez kiküszöbölhető: árkalkuláció kérdése, mert árba építhető). Valamint a megrendelt termék nem vehető át személyesen.
  • Külföldi partnertől érkező áru esetében nincs lehetőség utánvételes fizetésre.
  • Az EU-n kívüli országok esetében a termékek vámkötelesek lehetnek.
  • A dropshipping egyszerűsége és jövedelmezősége miatt nőhet a konkurencia. Minden egyes új partnere a dropshipping szolgáltatónak rontja a többi partner értékesítési esélyeit.
  • Az esetleges elállások miatt a náluk maradt termékeket ugyanúgy finanszírozniuk kell.

Kinek találták ki a dropshippinget?

Eredetileg többek között irodaszer ellátóknak találták ki a dropshippinget, melynek az volt a lényege, hogy a helyi irodaszereket forgalmazó cég a partnereit szélesebb árukínálattal tudta ellátni, anélkül, hogy felesleges raktárkészletet kellett volna kezelnie. A webáruházat pedig a nagykereskedés biztosította. Ennek a modellnek az alkalmazásával próbálták csökkenteni a standard webshop üzemeltetésének költségeit is. Mindezt úgy, hogy rendelkezésre állt a termékekkel kapcsolatos szakértelem, tapasztalat és ügyfélszolgálat is.

Akik még kezdők az e-kereskedelemben: mivel nincs szükség jelentősebb kezdő tőkére, így a dropshipping üzleti modell tökéletes a kísérletezésre, az online kereskedés területén. Általa könnyebben megtanulható az e-kereskedelem, felmérhető a piac és ráérezhetünk arra is, hogyan tudjuk terelni a forgalmat. Azonban azt fontos kiemelnünk, hogy a dropshipping nem a gyors meggazdagodásról szól.

Akiknek van működő webáruháza: meglévő árukészletük mellett, nagyobb kockázat vállalása nélkül és azonos reklámköltséggel, költséghatékonyabban tudnak új termékeket értékesíteni, valamint felmérni vásárlóik igényeit.

Raktár

 

Hogyan vágjunk bele?

Mint mindennek az online térben, így a dropshipping webáruház létrehozásának is első lépése a piackutatás, hogy megtudhasd, mire van kereslet. Végezz kulcsszó-kutatást, ehhez használhatod a Google Trends ingyenes kulcsszókereső eszközt, mely megmutatja a Google keresések aktuális trendjeit, legyen szó akár népszerűségről, akár szezonalitásról. A keresésben nagy segítségedre lehetnek az alábbi szűrők, amelyeknek köszönhetően még specifikusabban kereshetsz. Ilyen szűrök például: ország, kategória vagy az időintervallum. Járj utána annak is, hogy milyen dropshipping termékek népszerűek, például az Ebay-en, és nézd meg azt is, hogy hányan árulják az adott terméket.

Ha már tudod, hogy milyen termékeket érdemes forgalmaznod, akkor a következő lépés az, hogy feltérképezed, mely nagykereskedéseknél, gyártóknál érhetőek el. Lehetséges beszállítók esetén, végezz teszt megrendeléseket, hogy megtudhasd,, valójában milyen szolgáltatást nyújtanak. Meg kell vizsgálnod a felmerülő jogi kérdéseket is,; ezt a témát lentebb még egy kicsit jobban kifejtjük, valamint a fogyasztóvédelmi megfelelőségeket is alaposan meg kell ismerned.

Tervezd meg aprólékosan a költségvetésedet! Kalkulációdban mindenképp térj ki a következőkre:

  • Webáruház létrehozásának és üzemeltetésének költsége
  • Adózás
  • Járulékok
  • Adminisztrációs költségek
  • Hirdetési költségek
  • Előre nem látható költségek, mint például: visszatérítések
 Költségek kiszámítása
 
Webáruházadat úgy alakítsd ki, hogy az minél felhasználóbarátabb legyen, vevőorientált és átlátható. Ezzel segítheted a vevőidet a vásárlási folyamat zökkenőmentes lebonyolításában, így nagyobb eséllyel térnek majd vissza hozzád a későbbiekben is.
 
Jöhet a marketing része a dolognak, határozz meg egy célt, melyet webshopoddal és termékeiddel el szeretnél érni, és készíts stratégiát hozzá. Tanulmányozd a célközönséged, próbálj meg minél több embert elérni organikusan, tehát anyagi befektetés nélkül. Ha ezek a számok már szépen növekednek, akkor érdemes hirdetésekbe fektetned a pénzed. Mivel ez egy folyamatosan tanulás, így jó eséllyel az elején zömében inkább viszi a pénzt, mint hozza, de hidd el, szükség van a marketingre fordított időre és pénzre a nagyobb sikerek eléréséhez.
 

Milyen termékek alkalmasak leginkább a dropshippingre?

Most felsorolunk néhány olyan terméket, melyek forgalmazása könnyen kivitelezhető a dropshipping használatával:
  • Bizsu ékszerek, kiegészítők
  • Irodaellátás
  • Különböző kozmetikai termékek
  • Sportfelszerelések
  • Mobiltelefon kiegészítők
  • Különböző ajándéktárgyak pl.: egyedi tervezésű pólók, párnák
Most, hogy már van miből választani, nézzük meg azt is, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe vennünk a termékek kiválasztásánál:

Méret: különösen fontos szempont a termék mérete és súlya, minél kisebbek és alacsonyabb a súlyuk, annál könnyebb és költséghatékonyabb a szállításuk.

Ár: értelemszerűen, ha a választott termék alacsonyabb kiskereskedelmi árkategóriába tartozik, akkor a magasabb összprofit érdekében nagyobb mennyiségben kell értékesíteni, míg a magasabb árfekvésű termékek esetében, kevesebb eladott termékből is tudsz profitot termelni.

Keresztértékesítési lehetőségek: ami működik a hagyományos e-kereskedelemben, az természetesen egy dropshipping webáruház esetében is működni fog. Tehát érdemes végig venni a teljes kínálatot, és párba állítani azokat a termékeket, amelyek akár egymás kiegészítői is lehetnek, vagy amelyeket érdemes megvásárolni az adott termék mellett. Akár, az egyik ára lehet kedvezőbb is abban az esetben, ha választunk még mellé egy másikat, természetesen az árazásnál figyelembe véve, hogy mindenképp profittal záruljon az eladás.
 
Ezek a termékek nem a legalkalmasabbak dropshippingre:
  • Élelmiszerek és táplálék kiegészítők
  • Nagyon törékeny tárgyak

Élelmiszerek

Ezek a termékek több kockázati tényezőt is hordoznak: az elektronikai eszközök és a törékeny tárgyak szállítása rendkívül kényes és magasabb a sérülések kockázata. Az élelmiszerek és táplálék kiegészítők esetében, ha nagyon messziről érkezik, probléma lehet a minőségmegőrzési idő, a termék megfelelő tárolása, és természetesen nem tudják száz százalékig szavatolni azok minőségét sem. Ezáltal ezek magasabb rizikófaktorral rendelkeznek, így ha ilyen termékek forgalmazását tervezed, alaposan utána kell járnod minden apró befolyásoló tényezőnek.

A dropshipping jogi oldala

Nagy vonalakban összeszedtünk most pár olyan szabályt, melyeket be kell tartanod, amikor dropshipping webáruház kialakításán gondolkozol. Mielőtt belevágnánk, azt szeretnénk leszögezni, hogy ahhoz, hogy teljes és átfogó képet kapj, keress fel könyvelőt és ügyvédet is.

A vevő Magyarországról vagy egy másik EU-s országból rendel?

Természetesen egy magyar webáruház vevőköre nagyrészt hazai célközönségből tevődik össze. Azonban megeshet, hogy egy másik tagállamból érkezik vevő az oldalra, akkor figyelembe kell vennünk, hogy az áfa szabályozás és vámeljárás másképp alakul, ilyenkor érvénybe lépnek a távolsági értékesítés szabályai.

Hogy alakul az Áfa?

A legfontosabb kérdés, hogy belföldi áfás értékesítésről beszélünk, vagy az áfa körön kívüli értékesítésről van szó. Amennyiben az eladó EU-s, akkor a közösségi láncügyletet kell alkalmazni, erről a NAV oldalán érdemes tájékozódni!

Mikor beszélhetünk vámmentességről?

Az Unió jelenlegi szabálya szerint, a 22 EUR összeget meg nem haladó beérkező import termékek vám- és áfa mentesek. 22 EUR felett már szükség van az importőr egyedi nyilatkozatára, bankkivonatokra és számlákra. Az ennél kisebb értékű termékeknél a szállítmányozónak nem kell külön megkeresnie az ügyfelet, hanem önállóan egyszerűsített formában intézheti az eljárást. Épp, ezért sok visszaélés történt, mert könnyen kijátszható ez a rendszer, számítani lehetett arra a döntésre, hogy a jogszabály változni fog. Előreláthatóan 2021. január elsején lép hatályba az az új jogszabály, mely megszünteti a kis értékű küldemények adómentességét.

Még számos tényezőt figyelembe kell vennünk mielőtt belevágnánk egy dropshipping webáruház üzemeltetésébe. Ha csak egy kereskedővel dolgozunk együtt, már akkor is több mindenre kell kiemelten odafigyelnünk, ha pedig több kereskedelmi partnerrel együtt, akkor a helyzet csak bonyolódik. Természetesen nem szeretnénk elvenni senki kedvét sem a dropshippingtől, ha körültekintőek vagyunk és alaposan felkészülünk, akkor elkerülhetőek az esetleges jogi problémák.

A dropshipping és Magyarország:

Már ezelőtt 5-7 évvel is javában alkalmazták ezt az üzleti modellt az USA-ban és Kínában, amikor itthon még semmit sem hallottunk róla. Persze ez nem meglepő, hiszen hozzánk minden egy picit később gyűrűzik be. Azonban mára már Magyarországon elterjedtek és kiépültek olyan dropshipping ellátó hálózatok, melyeknek köszönhetően számos lehetőség nyílt meg előttünk. Amikor dropshippingelésre adjuk a fejünket, akkor ne legyünk kizárólagosak, tehát ne csak magyar nagykereskedőket és gyártókat keressünk, hanem nézzünk szét külföldön is. Vizsgáljuk meg például: termékpalettájukat, áraikat, raktározási kapacitásukat, szállítási idejüket, értékeléseiket stb.

Végezetül lássunk párat a magyar és külföldi dropshipping üzemeltetőkből:

Dropshipping lokalizáció

Hazai dropshipping üzemeltetők:

Külföldi dropshipping üzemeltetők:


^
Facebook
Instagram
Twitter