Vannak dolgok, amelyekre sokan kis hangsúlyt fektetnek a weboldal indításkor, vagy nem gondolnak át eléggé.
Weboldal készítés első lépése, hogy el kell dönteni, hogy milyen domaint vásárolj, mi legyen a hivatkozás, ami alapján megtalálnak a keresőben. Ez azért is fontos lépés, mert később átköltöztetni egy weboldalt másik domainre nem egyszerű feladat, nagyon sok odafigyelésre és keresőoptimalizálási munkára van hozzá szükség.
Milyen domain nevek vannak?
Furcsállhatod a kérdést, de úgy gondolom, hogy ezek ismerete nagyban segíti gondolkodásod.
Az alapok:
ccTLD: Országkód szerinti legfelső tartomány (country code top-level domain), közvetlenül az internetes domain rendszer gyökerében delegált „.hu" domain.
Második szintű domain: közvetlenül a „.hu" felső szintű domain alatt delegált domain pl. „blog.hu", „bolt.hu", „enleszekazelso.hu".
Minden ccTLD-azonosító kétbetűs. Magyarországon a .hu a jelölés.
A domain neveket az Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) felügyeli.
Magyarországon a regisztrációval megbízott szervezet az Internet Szolgáltatók Tanácsa, illetve az ISZT Nonprofit Kft. domain igénylőket közvetlenül nem szolgálhat ki, velük közvetlenül nem tárgyalhat. Ebben az ügyben Regisztrátorokhoz lehet fordulni, melyek listáját a domain.hu oldalon meg lehet találni.
A domain lehet cégnév, fantázianév, kulcsszó, márka és védjegy. Létezik ékezetes verzió is, de ezt nem ajánlom, mert az ékezet karakterkódolása miatt az URL címed megjegyezhetetlen, és értelmetlennek is hathat egy átlagos felhasználó szemében, hogy ha a böngészőben meglátja.
Használhatsz kötőjelet is a domain névben. Ha nagy a konkurencia, akkor vedd meg mindkettő verzióját a kiválasztott nevednek (összetett kifejezés esetén), hogy nehogy a versenytársad valamelyikre weboldalt építsen és ezzel látogatókat veszíts. Ebből adódik, hogy ha ő nem vette meg valamelyik verziót, akkor csapj le rá te. Ha nem is csinálsz rá weboldalt, de ráirányíthatod ezt a domaint a te weboldaladra, előnyt szerezhetsz.
Vannak olyan domainek, amelyet nem szerezhet meg bárki.
A gov.hu a kormányzatnak, az államnak van fenntartva. Ha ilyennel találkozol, akkor biztos lehetsz, hogy amögött valóban hivatalos, kormányzati szervezet, szolgáltatás, állami alapítvány vagy állami vállalat áll.
A védett nevek: olyan speciális nevek, amelyek domain névként szabadon nem regisztrálhatók (pl. info, mail, pp, priv, web, sport, mx). A védett nevek egy része nemcsak a .hu alatt élvez védelmet, hanem a második szintű közdomainek alatt is. (Pl. a www.co.hu vagy a www.hotel.hu nem regisztrálható.) A védett nevet tartalmazó domain nevek egy részét egyáltalán nem lehet regisztrálni, más részük speciális célokra és csak különösen indokolt esetben vehető használatba. Ilyen eset, amikor második szintű közdomainek lettek belőlük (pl. co.hu, org.hu).
A domain regisztrációhoz szükséges:
CÉG ESETÉBEN:
- domain igénylő lap kitöltése
- cégbejegyzés másolata
- aláírási címpéldány
MAGÁNSZEMÉLY ESETÉBEN:
- domain igénylő lap kitöltése
- magánszemély nyilatkozata a magyar
- állampolgárságról
VÉDJEGYES DOMAIN megszerzéséhez még kell egy papír: „Névhasználat indoklása vagy igazolása".
A külföldi domainekre egyedi szabályok vonatkoznak.
Az egyes ccTLD-k alá tartozó domainek regisztrációjának egyedi szabályai lehetnek, egyedi árai. Sok esetben elvárás, hogy csak az országkódnak megfelelő helyi állampolgár regisztráljon. Amennyiben országkód szerinti végződésen gondolkodsz, kérdezz utána a regisztrátorodnál, hogy mit kell beszerezni a sikeres regisztrációhoz. Mivel több országnál csak helyi állampolgár regisztrálhat, ezért ezt úgy szokták megoldani a regisztrátorok, hogy nem a neveden lesz a domain, hanem egy ottani lakosú kontaktjukén (nem minden regisztrátornál oldható meg). Viszont így is lesz olyan ország, amelynek domainjét nem tudod így megszerezni. Ilyenkor segítségedre lehetnek az új felső szintű domain nevek a gTLD-k (általános felső szintű domainek – angolul: generic TLD).
gTLD
2013-ig összesen 22 darab általános felső szintű domaint lehetett használni. (Pl.: .net, .org, .gov, .com, .eu, .info.) Ám a 2013-ban érvénybe lépett szabályoknak köszönhetően ez a szám 2019-ig további 1300 darabbal bővült már. Ilyenek pl. a .guru, .fun, .phone, .hair, .food, .free, csak hogy párat említsek. (Bővebb listát itt nézhetsz: https://newgtlds.icann.org/en/program-status/delegated-strings)
https://www.icann.org/resources/pages/registries/registries-agreements-en
Magyar regisztrátoroknál több sűrűbben használatos új gTLD igénylését meg tudod tenni. Azzal számolj, hogy az új domain végződéses domainek regisztrációja igen borsos. Pl. a .jobs regisztrációja közel 40.000 Ft/év.
Érdekesség:
.me – Montenegró tartományneve, bárki igénybe veheti. Hasznos lehet személyes oldalakhoz és blogokhoz, hiszen a me a magyar "én, nekem"–nek felel meg.
.fm – szintén országhoz tartozó tartománynév, Mikronéziai Szövetségi Államok (Federal States of Micronesia). Népszerű, mert az FM rádiósávra emlékeztet. Rádióállomásoknak jó opció lehet.
.info (TLD) – a tájékoztatási (information) céllal működő oldalaknak szánták, de a használata nem korlátozott, ezért bárki igénybe veheti.
.tv – Tuvalu kódja, bárki regisztrálhatja és igen elterjedt televíziós társaságok körében.
.jobs (gTLD) – foglalkoztatással kapcsolatos oldalak számára lehet kézenfekvő választás. (pl: www.getgood.jobs)
.be – Belgiumhoz tartozó tartománynév és leginkább az ott lévő szervezetek vagy a velük kapcsolatban álló országok szokták igénybe venni, de előszeretettel használják szóalkotáshoz is. (Pl. gyere.be)
Szeretnél egyedi legfelső tartományú domaint?
Ha megfelelsz a szabályoknak, akkor akár 25.000 dolláros igénylési díj és 185.000 dolláros árért máris lehetséges! :)
(Természetesen ez az alja, mert az első 50.000 db második szintű domain ingyenes csak ezek után, ezen felül pedig minden egyes darab 25 dollárcentbe kerül.)
Hogyan válassz domain nevet?
Jó sok kérdést teszek most fel neked, amire keresni kell a választ:
Új vállalkozásod van, vagy már jól befutott márkanévvel rendelkezel? Van már létező fizikális boltod és most lépsz internetes piacra? Van már futó weboldalad, amihez szeretnéd a következőt csatolni? Esetleg külföldre terjeszkedsz egy országon belüli jól bevált üzlet után?
Csak akkor legyen az új domained aldomainen, hogy ha a fődomain is a tiéd, azon megbízható weboldal van!
Ha már... van jól bevált márkaneved:
Ügyfeleid, vásárlóid az alapján találnak meg, ezért nem lenne szerencsés, hogy teljesen más nevet válassz.
Ha még nincs... Cégneved akkor használd, hogy ha még új vagy a piacon, szerteágazó a tevékenységi köröd. Ilyen esetben akár fantázianevet is találhatsz ki, amely arra utal, hogy a weboldalon mivel találja szemben a látogató.
Létező fizikális boltod van?
Legyen a netes áruházad a boltod kiegészítése, mert együtt lesz hatékony. Ne válassz más nevet, mint a boltod neve. Foglalt az a domain? Erre is van megoldás, használj lokális célzásos domaint. Erről később írok.
Ha már van jelenleg is webáruházad és bővítenéd a tevékenységi köröd, de az nem illik a meglévő domain nevéhez, akkor ajánlatos az újabbat új domainen szerepeltetni. A meglévő webáruházba viszont mindenképp legyen ehhez egy menüpontod, szalagcímed, amellyel a már ott megforduló látogatókat meg tudod ezzel is ismertetni és át tudod terelni oda is. Legyen kapocs a két weboldal között, hogy felismerhetővé válj! Játssz a színekkel, stílussal, hangulattal, hogy ha a régi oldalon lévő menüpontról irányítasz át nézelődőket, akkor ne is vegyék észre, hogy más weboldalon vannak. Az új oldal domainje akkor szerencsés, hogy ha aldomainként tud működni a régi domainednek, vagy ha játékosan, vagy stílusban hasonló a régihez.
Külföldre terjeszkedsz?
Mi a jó megoldás? A meglévő oldalad más nyelvi változatát készíted el és nem tudod, hogy a meglévő domainen belül legyen csak nyelvi váltás lehetősége, vagy külön oldalakon legyenek a nyelvi változatok?
Amennyiben nem konkrét országot célzol meg, hanem csak szeretnéd, hogy weboldalad angol nyelven is olvasható legyen, akkor ebben az esetben elég az oldalon belüli nyelvi váltó használata. Ha még most hozod létre a magyar nyelvű oldalad is, akkor már most gondolj arra, hogy ha két vagy több nyelvű lesz oldalad (pl. híroldal), akkor már eleve általánosabb domain nevet válassz, amely minden országban érthető, vagy könnyen fordítható, egyszerű kifejezés, általánosabb domain végződéssel. Viszont, ha konkrét országokat célzol, akkor az országszintű domaineket ajánlja a Google is.
A keresőóriásnak szegezett kérdésre adott válasz az volt, hogy ha általános TLD-t használ valaki, akkor hátrányt szenved az országszintű domainekkel szemben. A helyi vagy gTLD-k, amelyekkel egy bizonyos országot célzol, az helyi weboldalnak is minősül, ezért a rangsorolásban is előrébb kerül azokkal szemben, amelyeknek a domain végződése más országból való ccTLD (azaz országszintű domainek).
Domain előélete
Ha nincs egyedi ötleted, akkor érdemes, sőt szükséges utána nézni a választott domain név előéletének. Volt már azon működő weboldal? Milyen volt? Van egy program, ami segít megnézni, hogy létezett-e ilyen névvel már weboldal, ez a:WayBack Machine (https://archive.org/web/)
Ha nem közelít témában a te most készülő weboldaladhoz, akkor nem biztos, hogy jó választás. Miért? Annak az oldalnak a látogatói, ha be fogják írni, vagy kedvencből kiválasztani a domain neved, akkor egy teljesen más témájú weboldalra érkeznek majd. Magas lesz a visszapattanási arányod, ami (közvetetten) nem szerencsés a keresőbeli helyezésed tekintetében. Azt is jó tudni, hogy a régi oldal szenvedett-e keresőbeli büntetést, nem volt-e spam oldal, stb., mert ez még ha nem telt el azóta sok idő, akkor ki fog hatni a te weboldalad megítélésére is.
Ezek alapján gondolhatod, hogy teljesen új domain név a nyerő. Ha nem vagy profi abban, hogy jól fel tudd térképezni az előző weboldalt, ami ezen a néven futott, akkor mindenképp. Szerencsés esetben viszont, ha azon jól futó oldal volt, akkor te is részesülhetsz még az előnyökből.
Ilyen körültekintően kell eljárni akkor is, hogy eladásra kínálnak aktív domain nevet, ami neked tetszik. Ilyenkor még esélyes elemző rendszerekkel is vizsgálni az aktív weboldalt, és így sokkal több információt kapni a domain név megbízhatóságáról.
Azt javaslom, hogy nézz szét a domain.hu „Meghirdetés" menüpont Törlés előtti parkolásban lévő domainek listájában. Ezek azok a domain nevek, amelyek meghosszabbítása nem történt meg és hamarosan szabaddá fognak válni. Lehet találsz közöttük gyöngyszemeket is.
Milyen a jó domain név?
- Rövid, könnyen megjegyezhető.
- Márkanév vagy kulcsszót tartalmaz, hogy utalhasson a termékkörödre.
- Lehetőleg ékezet nélküli legyen, ezért figyelj arra, hogy olyan nevet válassz, amely ékezet nélkül nem lesz más jelentésű vagy humoros, esetleg ismertebb nyelveken sem jelent olyat, amelyre nem lennél büszke.
- Olyan termék- és szolgáltatáskörnél, ahol nagy a konkurencia, de te mégis a kulcsszavakkal szeretnél játszani a domain névben is, akkor a sok ragozott alak helyett inkább használj a kulcsszó mellé még értelmes kifejezést. Ha a weboldalad nem szól mindenkinek, szűkített vevőréteged van, helyileg behatárolható a szolgáltatási bázisod, akkor a lokális célzást ajánlom.
Lokális célzás
Sokat emlegetett szolgáltatás például, amelynek mindenhol hatalmas a konkurenciája az a duguláselhárítás. Mivel itt a gyorsaság nagyon fontos tényező, ezért mindenki próbálja a hozzá legközelebb lévő szakit megtalálni. Vizsgáld meg te is, hogy vállalkozásod karja meddig ér el, és ezekre a domainekre csapj le. Kulcsszó elől, utána pedig kötőjellel a helyiségnév, területi régió. (Vedd meg a kötőjel nélküli változatot is, de a megjelenítendő weboldal a kötőjeles legyen.)
Ami célravezető lehet: pl. dugulaselharitas-gyor.hu.
Ide készíts egy szuper weboldalt, mert ez a legnagyobb régiód. Ehhez vedd meg lefedésképp akár a városrészek domainjeit, vagy környékét, pl. dugulaselharitas-marcalvaros.hu, dugulaselharitas-gyirmot.hu, stb. és ezeket irányítsd át a fődomainedre.
Mi segítheti még a domain választáson kívül a helyi célzásodat?
Hívd segítségül a Google Cégem szolgáltatást (https://www.google.hu/business). Ide regisztrálva felkerülhet a fizikai boltod, céged, vállalkozásod a Google térképére. Részletesen be tudod mutatni magad, nyitvatartásod, fontos információkat adhatsz meg és a látogatóid véleményt is mondhatnak rólad. A regisztráció ingyenes és a beállítás nem nehéz feladat.
Sikeres domain név választást kívánok!
Megjelent az Infoartnet Magazin 4. számában.