Infoartnet - Web Média Marketing

Milyen weboldalt készítsen cégének?

A helyes web megjelenés kiválasztása

Ez az általános érvényű útmutató végigvezeti azokon a kihagyhatatlan logikai döntéseken, amiket meg kell hozni annak érdekében, hogy a leendő weboldal maximálisan szolgálja a cég érdekeit.

A hatékony weboldalt komoly előkészítő és elemző munka után, rengeteg tapasztalat és web ismeret birtokában lehet jól megalkotni. Az eredményességhez harmonikusan, de átütő erővel kell érvényesülnie a cég marketing stratégiájának, a hatékony, trendi webes megoldásoknak, ugyanakkor a web világának rendkívül változatos ízlését is ki kell elégíteni. Különösen érvényes mindez, egy weboldal csoport (multisite rendszer) esetén, ahol több weboldalnak kell egymással tökéletes összhangban megjelenni és kommunikálni.

 


Mit várunk el - mint tulajdonosok - a céges weboldalunktól?

  • A nap 24 órájában képviselje cégünket a külvilág előtt: külföld, belföld, meglévő-, és potenciális partnerek, érdeklődők, stb.
  • Mindezt egy jó diplomata vagy top reklám módjára végezze, a honlap olvasói csakis pozitív élményekkel szembesüljenek.
  • Adjon át mindent, amit tudatni akarunk, méghozzá abban a stílusban és formában, ahogy azt marketing megfontolásaink alapján szeretnénk, összhangban a céges arculattal.
  • Optimalizálás révén jusson el a lehető legtöbb internetezőhöz, illetve Ők is jussanak el a honlapunkhoz. Itt kiemelt fontosságú, célcsoportjaink megszólítása.
  • A lehető legtöbb internetezésre alkalmas eszközön - az okostelefontól a HD TV-ig - kultúrált, élvezhető formában jelenjen meg.
  • Akár egy logó, legyen egyedi és tűnjön ki a tömegből. Bármely felületére pillantva, aki már járt a weboldalunkon, azonnal a mi cégünkre asszociáljon.
  • Legyen objektíven, számszakilag mérhető az eredményessége látogatottságban és anyagi szempontból egyaránt.
  • Amennyiben fontos számunkra a kétirányú kommunikáció, akkor az érdeklődőknek legyen lehetőségük a személyes kapcsolatfelvételre illetve tartásra, a kérdezésre és a véleményformálásra.
  • Az átadni kívánt információinkkal logikailag rendezett, áttekinthető, tetszetős és jól értelmezhető formában találkozzon a látogató, és maximum 2-3 kattintással érje el azokat.
  • Hozza be az árát és az üzemeltetési költségeit azzal, hogy folyamatosan megrendeléseket generál és jó hírünket közvetíti a külvilág felé.
  • Változatossága mellett csakis aktuális, érvényes és releváns információkat tartalmazzon, továbbá valamilyen okból legyen szerethető, hogy a látogatók visszatérjenek.
  • A honlapunk elérése (URL, illetve domain név) legyen rövid és könnyen megjegyezhető.


Az iménti röpke felsorolásból is látszik, hogy ha valóban komolyan gondoljuk, akkor szükségünk lesz egy átfogó marketingelemzésre. Azt követően, a szakszerűen begyűjtött és rendszerezett elemzési adatokból kialakíthatjuk cégünk rövid-, közép-, és hosszú távú webes stratégiáját, ami megszabja a főbb irányvonalakat. Ezek szem előtt tartásával hozhatjuk létre a részletes megvalósítási tervünket, amelyben egy a célnak megfelelő - vagy a már rendelkezésünkre álló - portálmotor lehetőségeit kell ötvöznünk, a stratégiában előírt marketing elképzeléseinkkel.

Piaci pozicionálás

Már a tervezés első szakaszában találjuk ki, hogyan fogjuk kommunikálni weboldalunkat. Ehhez előbb alaposan gondoljuk át, kik a cégünk célcsoportjai, akiket szeretnénk elérni termékeinkkel, információinkkal. Nem elég a célcsoportok ismerete, tisztában kell lennünk azok felhasználói szokásaival, jellemző döntéshozó mechanizmusaikkal, finanszírozási képességükkel, továbbá a konkurens cégek kínálatával, stratégiájával, valamint marketing-, és egyéb lehetőségeivel.

Fontos kérdések:

  • Milyen az aktuális piaci helyzet, abban mi hol helyezkedünk el, és vannak-e az adott piacon potenciális, vagy valós konkurenseink?
  • Miben térünk el már most, illetve a weboldal beüzemelését követően miben kívánunk eltérni a konkurenciánktól? Tanulmányozzuk a helyi konkurens és a valamilyen okból konkurenciának nem számító, de azonos célra (pl.: külföldön) létrehozott weboldalakat. Ezáltal leszűrhetjük, hogy mik az aktuális - ú.n. "trendi" - megoldások, továbbá hasznos tapasztalatokat gyűjthetünk mind a jó, mind pedig a kevésbé sikerült megoldásokból.
  • Feltehetően mely társadalmi rétegek (régió, életkor, iskolázottsági szint, szakma, érdeklődési kör, nem, stb.) alkotják a termékeink iránt fogékony, fizetőképes keresletet, vagyis kikből áll a célközönségünk?
  • A beazonosított célközönségünk hány százaléka férhet (otthon, vagy a munkahelyén) számítógéphez vagy mobil eszközhöz, továbbá milyen szinten, célra, időtartamban és intenzitással használja azt?
  • Vajon mik a választott célcsoportjainknak és az Ő feltételezett kapcsolatrendszerüknek a vásárlási, illetve információ szerzési szokásai?
  • A potenciális partnereink, ügyfeleink, vásárlóink mely problémáira kínál a weboldalunk megoldást és ez milyen előnyöket kínál a számukra?
  • Mely tényezők győzhetik meg a célközönségünket, hogy végül a mi cégünket válasszák?

Fontos, hogy a cégünk weblapja számunkra teljesen mást jelent, mint a célközönségünknek, mert Ők más böngészőkkel, rendszerességgel, elvárásokkal, felkészültséggel és eszközökkel látogatják azt. Ha már üzemel az oldalunk, folyamatosan mérjük az eredményességet és ha szükséges, időben változtassunk!

A webes stratégia része, egy professzionális - annak hiányában pedig valószínűleg számos "önerős" - megvalósítási terv kidolgozása. Ebben szerepelnek azok a részletek, amiben az Ördög rendszerint meg szokott bújni.

Weboldalunk elérése

A bevezetőben célként tűztük ki, hogy weboldalunkat és termékeinket lehetőség szerint minél szélesebb közönség ismerje meg, az azon belül célcsoportként megkülönböztetett felhasználói réteghez pedig mindenképp jusson el. Ezeket az elvárásokat hosszútávon kereső optimalizálással, rövidtávon pedig időszakos kampányokkal érhetjük el. Mindkét lehetőség komoly felkészültséget igényel.

  • Domain név választás

    A weboldal könnyű elérésének egyik alapvető feltétele, a jó domain név választás. Sokan nem fordítanak rá elég figyelmet, vagy nem elég körültekintően választanak domain nevet, pedig az egyik legfontosabb, hogy oldalunkat bárki könnyedén elérje és megjegyezze. Ehhez az szükséges, hogy a címünk lehetőleg rövid legyen és utaljon a weboldalunk fő tartalmára, céljára, stb., s ezáltal jobban megjegyezhető legyen. Ugyanezen okból, a domain nevünk lehetőleg ne tartalmazzon különleges-, vagy ékezetes karaktereket, illetve kötőjelet. Ha a tartalom és a cím valamilyen szinten találkozik (beszédes a domain nevünk, esetleg tartalmazza az oldalunk legfontosabb kulcsszavát), akkor a keresők találati listáján is nagyobb eséllyel jelenik meg weboldalunk.

  • Kereső optimalizálás

    A kereső optimalizálásnak kiterjedt szakirodalma és rengeteg praktikája van. Ezen opciók egy része a portálmotoron belül helyezkedik el, illetve ott állítható be. Ide tartozik pl.: a HTML felépítés, a keresőbarát URL-ek, a megfelelő meta kulcsszavak és meta leírások használata. Ezeket meg lehet adni az egész weboldalra vonatkozóan, de akár tartalmi elemenként is. A böngésző programok találati listájában ezek használata előrelépést eredményez számunkra, de az igazán jó helyezéshez még tucatnyi eszközt be kell vetnünk, főleg, ha az eredményt hosszú távon meg szeretnénk őrizni (regisztrálás a keresőkbe, linknépszerűség, konkurensek felmérése, stb.). Amennyiben az általunk használt vagy cserére kiszemelt tartalomkezelő megoldás (portálmotor, CMS) nem 100%-ban támogatja ezeket a funkciókat, akkor csak magas reklámköltségek árán tudjuk a kívánt eredményeket elérni.

  • Elektronikus kampányok

    Vannak szituációk, amikor rövidebb időszakra koncentrálva (Karácsony, Húsvét, tanévkezdés, stb.) akarunk a lehető legtöbb potenciális vásárlónkhoz, vagy konkrét célcsoportunkhoz eljutni termékeinkkel. Ezen cél eléréséhez kiváló segítséget nyújtanak az internetes kampányok (Google AdWords, Etarget). Ezekben konkrét időintervallumra, összegre, földrajzi terület(ek)re, érdeklődési körre, weboldal csoportokra, termékkörre, stb., szabhatjuk saját kampányainkat. Az eredményességet on-line módon, objektíven ellenőrizhetjük és amelyik kampányunknál szükséges, annak az elemeit menet közben is finomhangolhatjuk. Mérsékelt hozam esetén bármikor megváltoztathatjuk egy-egy kampányunk stílusát, célközönségét, vagy bármely más paraméterét. Ezeknél a PPC (Pay per Click) alapú hirdetési formáknál nem a reklámok megjelenési gyakorisága, helye, időpontja, formája, stb., hanem az adott hirdetésünkre klikkelők, vagyis a látogatóink (potenciális vásárlóink és ügyfeleink) száma alapján kell fizetnünk, mint a szolgáltatás igénybe vevőjének. A látogatóink után fizetendő összeg, a hirdetők (mi és a konkurenciánk) folyamatos licitjei alapján alakul ki.

Az információk prezentálása

Az egyik legfontosabb elem a weboldalunk grafikai megjelenése, azon belül pedig az egyes komponenseink (a rendeltetésük szerint elkülönülő, önálló építőelemek) látványának az összhatása. Ez generálja a látogatóinkban az első benyomás élményét, ami meghatározó a további érdeklődésük szempontjából. Kiemelt jelentőségű a nyitóoldalunk grafikai megjelenése, aminek elsőre kellemes benyomást kell keltenie a látogatóinkban és ízlésesen kell tükröznie az oldal főbb céljait, összhangban céges arculatunkkal.

  • Grafikai megjelenés

    Fontos, hogy az adott témában nem tudatosan érdeklődő látogatók - akik valamilyen linkre kattintva, vagy egy találati lista alapján jutottak az oldalunkra - ne klikkeljenek azonnal a böngésző "Vissza" gombjára, hanem nézzenek körül a kínálatunkban. Ehhez az szükséges, hogy valami haladéktalanul, a tartalom olvasása nélkül is maradásra késztesse Őket. A látogatók többsége általában néhány másodperc alatt eldönti, hogy továbblapoz-e, illetve hajlandó-e beleolvasni valamelyik tartalmunkba. Ilyen rövid idő alatt csak a témához illő grafikával és színvilággal, színvonalas tartalmi elem képekkel, könnyen olvasható (méret, stílus), rövid és ötletes címszavakkal késztethetjük Őket maradásra.
    Természetesen, ha az összes puskaporunkat ellőjük a design-ra és nem marad hasonló színvonalú ötletünk a tartalomra, azzal nem megyünk sokra. A figyelmet és az érdeklődést folyamatosan, a weboldal minden szegmensében fenn kell tartanunk és az is fontos, hogy a mondandónk és a külcsín összhangban legyenek.
    A weboldalunk és az egyes arculati elemeink (logó, névjegy, levélpapír, boríték, mappa, prezentációk, kiadványok, szórólapok, stb.) grafikai megoldásai egyetlen átfogó szemléletet (azonos stílust) kell, hogy tükrözzenek. Így a megszokott márka, vagy cég arculat lehetővé teszi, hogy az információkat könnyebben befogadják és ne kelljen újra bizalmat építenünk. Sok presztízsromboló problémától is megkímélheti magát az a vállalkozás, amelyik jobban odafigyel a pozitív image megőrzésére.

  • A weboldal tagolása

    Egyes elemeket (menük, tartalmak, galéria, kereső, stb.) jellemző képernyő pozíciókban állandóan láttatunk, más elemek viszont csak bizonyos események hatására jelennek meg. Az egyes komponensek logikus elhelyezésével, valamint ízléses kialakításával komfortos környezetet és akár egyedi jelleget is kölcsönözhetünk weboldalunknak. Fontos, hogy a lehetőségek bősége ellenére jól átlátható és könnyen kezelhető felületeket hozzunk létre, felesleges és karbantarthatatlan elemek nélkül.

  • A tartalmak tagolása

    Ha a tartalmi elemeknek akár csak egy kis csoportját tagolatlanul ráömlesztenénk a képernyőre, az valódi káoszt és áttekinthetetlenséget okozna. A tartalmakat azon kívül, hogy különböző szempontok és jellemzők alapján csoportosítjuk (kategória-, címke-, és menü kapcsolat), önmagukon belül is érdemes tagolnunk. A "cím - bevezető - törzsszöveg" jellegű felosztás lehetővé teszi, hogy - főleg a listázó felületeken - egységes formában jeleníthessünk meg eltérő hosszúságú és felépítésű tartalmakat. A fejezetekre bontás, valamint a formázott fő-, és alcímek egységes alkalmazása az olvasóinknak segíti a jobb megértést és a könnyebb áttekintést, de még a felületes szemlélő felé is precizitást, stabilitást sugároz. Ha a szöveges részeket képpel, videóval egészítjük ki, akkor azt oda illő tartalmú, méretű és felbontású elemekkel tegyük, mert ezek is javítják az összhatást.

  • Menüstruktúra

    A weboldalunk tartalmainak rendszerezett megjelenítéséhez egy jól áttekinthető menürendszerre van szükségünk, amit már a fejlesztési folyamat elején célszerű megterveznünk. A menü helyének grafikai kialakításakor vegyük figyelembe, hogy az a honlap időtartama alatt többször is meg fog változni. A menüstruktúránk tervezésekor pedig arra kell ügyelnünk, hogy minden tartalmunk maximum 3 klikkeléssel elérhető legyen, mert a látogatóknak általában nincs több türelmük egy-egy tartalom felkutatására!

  • Címkézés

    A
    több szervezetet magába foglaló, vagy sok témát felölelő portálrendszerekben szinte nélkülözhetetlen. A címkézés opcionális és más szempontok alapján, más célzattal létrehozott kategorizálásnak, tartalmi elem csoportosításnak felel meg. A címkézéssel az olyan rendszerekben, ahol egy cégen vagy intézményen belül több honlap is üzemel, a tartalmak könnyen kezelhetővé válnak. Az azonos címkéhez tartozó, de tetszőleges helyen létrehozott tartalmaink újabb feldolgozás nélkül listázhatók és jeleníthetők meg a rendszerünkhöz tartozó bármelyik honlapon (központi hír listázás). A címkézés nem befolyásolja a szakmai szempontok alapján felállított, és csak egy konkrét témánk-, vagy szervezeti egységünk honlapjára jellemző, tartalom kategorizálási rendszerünket.

Kapcsolattartás az Ügyfelekkel

Nagyon fontos, hogy regisztrált ügyfeleinkkel, vásárlóinkkal folyamatosan tartsuk a kapcsolatot, hogy értesüljenek az új termékeinkről, az aktuális akcióinkról, a törzsvásárlóink kedvezményeiről, stb. Emellett természetesen az új kapcsolataink kialakulását is a lehető legjobban meg kell könnyítenünk.

A leggyakoribb megoldások

  • Hírlevél

    Az egyirányú, de rendszeres partner-, és vevőtájékoztatás egyik eszközeként a hírlevél jöhet szóba. Fontos, hogy a honlap látogatói szabadon fel-, és leiratkozhassanak hírleveleinkről. A hírlevél küldő komponens a honlapunkon önként regisztráltak adatbázisából, egyéb rendelkezésre álló adatbázisainkból és az adminisztrátoraink által manuálisan összeállított listáinkból is dolgozik.

  • Űrlapok

    Hasznosak az olyan felületek, amelyeken keresztül a potenciális, vagy korábbi ügyfeleink feltehetik kérdéseiket, reklamálhatnak, megrendelhetnek, különböző dokumentumokat tölthetnek ki, stb. Megkönnyíti életünket, ha az űrlapkezelő rendszerünk képes a megadott adatokat automatikusan egy-egy nyílt formátumú, formázott dokumentumba tölteni, amit ügyfeleink későbbi felhasználásra letölthetnek, kinyomtathatnak. Az űrlap kitöltésekről az arra hivatott munkatársaink (adminisztrátor, ügyfélszolgálat, stb.) automatikus értesítést kaphatnak. A kitöltött űrlapokat további felhasználás céljából, egyenként vagy csoportosan is kiexportálhatjuk egy táblázatkezelőbe.

  • Prospektusok, akciós újságok, szórólapok

    Ezek a honlapról szabadon vagy regisztrációhoz kötötten megnyitható és letölthető, általában időszakosan megjelenő reklámanyagok, a látogatóink tájékoztatására szolgálnak. Az ilyen jellegű kiadványaink készítésénél figyelembe kell vennünk cégünk arculatát is, hogy a partnereink a már megszokott formában kapják az információkat.

  • Bejelentés kezelés

    Bejelentő rendszer használata esetén a partnerünk akár hagyományos e-mailben, akár a weboldalon keresztül jelezheti kívánságait vagy észrevételeit, amikről illendő gyors visszaigazolást küldenünk a kapcsolattartó(k)nak. Ha a bejelentés folyamatot generál, annak az épp aktuális fázisairól is küldjünk megfelelő tájékoztatást. Még jobb, ha a kompetens személyek egy kimondottan erre szolgáló felületen on-line módon is ellenőrizhetik az Őket érintő tevékenységeinket (feladat leírás, időszükséglet, készültségi szint, stb.). Az ilyen felületek külső elérése természetesen jogosultsághoz kötött. A rendszer a cégen belüli munkakiosztást, feladat nyomon követést, elszámolást, terhelés kimutatást, stb., is támogathatja.

  • Ügyfélszolgálat

    Meghatározó lehet mind a kapcsolataink, mind pedig a vevői elégedettség szempontjából, egy jól működő és korrekt ügyfélszolgálati rendszer fenntartása, amelyen keresztül mind az érdeklődők, mind pedig az ügyfeleink bármely problémájukra azonnali tájékoztatást, ideális esetben pedig megoldást is kapnak tőlünk.

Magas kockázatú kapcsolattartási módok

  • Látható vásárlói visszajelzések

    Ezt a lehetőséget csak akkor érdemes kihasználnunk, ha biztosak vagyunk a dolgunkban, mert jók a termékeink, a kiszolgálás, az árak, stb. A jó tapasztalatokkal rendelkező vásárlók levelezése (egymás között és velünk) ingyen reklámként funkcionál, viszont vissza is üthet, ha a minőségünk ingadozó, vagy ha nem tudjuk korrekt módon és megfelelő időben kezelni látogatóink reakcióit.

  • Közösségi oldalakon való megjelenés

    Hasonló a szituáció, mint a vásárlói visszajelzések esetében, csak potenciálisan nagyobb a közönségünk, annak minden előnyével és hátrányával. A közösségi oldalakon való megjelenésünk folyamatos és fokozott odafigyelést igényel a részünkről. Naprakészen kell a hozzászólásokra reagálnunk, a beérkező hozzászólásokat moderálnunk kell, stb. A rendszerben rejlő lehetőség, hogy a honlapunkon megjelenő tartalmi elemeket is meg tudjuk osztani az egyes közösségi oldalakon.

  • Kiállítások, fórumok

    Érdemes a saját profilunkba tartozó kiállításokon, fórumokon, találkozókon, stb. is minél gyakrabban résztvennünk, hogy a "szakma", vagyis a többi kiállító is rendszeresen szembesüljön a létezésünkkel. Az ilyen rendezvényeken rendszerint az elektronikus és írott sajtó is meg szokott jelenni. Az már a standunk minőségén, a rátermettségünkön és részben a szerencsénken is múlik, hogy az ebben rejlő lehetőségeket milyen mértékben vagyunk képesek kiaknázni. Mivel az ilyen rendezvényeken elsődlegesen kapcsolati információkat szolgáltatunk magunkról, nélkülözhetetlen, hogy a honlapunk - ahol a partner feltehetően legközelebb találkozik velünk - tartalma és megjelenése összhangban legyen marketing stratégiánk elemeivel. Ha újdonsült partnereink nem ezt tapasztalják, akkor elállhatnak szándékuktól és a rendezvényen beléjük fektetett munkánk kárba vész.

Referenciák

Erősíti potenciális partnereink bizalmát, ha eddigi munkáinkból referencia anyagokat helyezünk el a weboldalunkon. Ezekből az érdeklődők megismerhetik eddigi munkáinkat, következtethetnek azok volumenére, színvonalára és látják fontosabb partnereinket. Ezek az anyagok hatásosak, látványosak, ízlésesek és legfőképpen valósak legyenek!
Mivel egy-egy kép vagy videó többet ér megannyi szövegnél, célszerű galéria elemeken keresztül bemutatni eddigi tevékenységünk kiemelkedő állomásait. Fontos, hogy a weboldalunkra korábban kihelyezett, de időközben elveszített referenciáinkat megfelelően utókezeljük (törlés, vagy megjelölés).

Statisztika

Weboldalunk hatékonyságát statisztikai eszközökkel objektíven mérhetjük. Ezzel a módszerrel megtudhatjuk, hány látogatónk volt a különböző időintervallumokban, honnan, mely oldalakról jöttek, mennyi időt töltöttek az oldalunkon, milyen gyakran tértek vissza, stb. Elemzéseink visszaigazolhatják marketing stratégiánk helyességét, de azt is feltárják, ha annak egyes elemeit célszerű lenne felülvizsgálnunk. A piacon több, a statisztikára és analitikára szakosodott cég is jelen van, de Ők nem nyújtanak megoldásokat a weboldal élettartamára vonatkozó, alapvető problémáink kezelésére.

Kockázati szempontok

Miután letisztult, hogy milyen célból, milyen módon és milyen praktikákkal kívánjuk magunkat az Internet világának megmutatni, el kell gondolkodnunk a megvalósítás konkrét eszközeinek és esetleges partnereinek a kiválasztásán. A következőkben felsoroljuk azokat a kockázati elemeket, amiket a leendő partnereinkkel, illetve a kiszemelt webes megoldással kapcsolatban mindenképp szükséges fontolóra vennünk.

Kivitelező partner

  • Mióta van a piacon: Nem egy kényszervállalkozás-e, ami rövid időn belül esetleg megszűnik?
  • Reális árat szabott-e: Mi lehet az oka annak, ha túlságosan olcsó, vagy drága?
  • Milyen óradíjakon fog a honlap elkészítése után segíteni nekünk, a később felmerülő igényeink esetén?
  • Milyen referenciákkal rendelkezik: Képes-e az általunk elvárt minőségben teljesíteni?
  • Milyen garanciákat vállal: Tudja-e teljesíteni az elvárt határidőket (átadás, hibajavítás, support, stb.), ha nem, milyen módon szankcionálható?
  • Rendelkezik-e saját üzemeltetési környezettel, vagy más szolgáltatótól veszi azt igénybe?
  • Számlaképesség: Ez triviális, de azért meg kell győződnünk róla, mert ez a számonkérhetőség része.
  • Rendelkezésre állás: Mennyire könnyen érhető el, majd a hiba-, vagy igénybejelentést követően mennyi időn belül kezdi el érdemben a munkát és mennyi időn belül vállalja az egyes hibakategóriák elhárítását?
  • Milyen tartalmú szerződést kínál: Nincsenek-e a tervezetben rejtett elemek, kétértelmű megfogalmazások, kibúvók a kötelezettségek alól, mennyire szakszerű a szöveg, stb.?
  • Projekt struktúra: Tisztázzuk, hogy a konkrét szerződés esetében a leendő partner fő-, vagy alvállalkozói szerepet fog-e betölteni, ez ugyanis kihatással lehet a kifizetésekre, a határidőkre, a garanciára, stb.

Tartalomkezelő rendszer (portálmotor, CMS)

  • Tartalmi elemek verzió kezelésének a lehetősége: Ez a funkció arra szolgál, hogy ha elrontunk valamit, akkor legyen lehetőségünk visszaállítani a tárolt korábbi változatok bármelyikét.
  • Praktikusság és paraméterezhetőség: Ezek a tulajdonságok szükségesek ahhoz, hogy a programozási ismereteket nem igénylő felületeken könnyedén megvalósíthassuk elképzeléseinket. 
  • Beépített médiakezelés: Ennek segítségével képeinket és videóinkat külön segédprogramok nélkül is a megfelelő minőségben és formában tudjuk elhelyezni, majd karbantartani.
  • A személyre szabás után frissíthető lesz-e biztonsági és funkcionális szempontból a rendszer?
  • Milyen élettartamra számíthatunk?
  • Módosítás (arculatcsere) lehetséges-e, ha igen, akkor mekkora anyagi-, és tárgyi erőforrás igénye lesz?
  • Hány gyártó kódjaiból áll össze a teljes rendszer (3rd. party) és azokra milyen támogatás vehető igénybe?
  • Bírja-e a várható terhelést: Ki tud-e szolgálni annyi látogatót, mint amennyi várhatóan terheli majd a rendszerünket?
  • Milyen termékcsomagok léteznek: Van-e a mi cégünkre illő csomag, a későbbiekben hogyan bővíthetjük azt és mennyire lehet finomhangolni az egyes modulokat, funkciókat?
  • Licensz: Pontosan mire terjed ki, mit tartalmaz, meddig érvényes és milyen feltételekkel újíthatjuk meg?
  • Support: Van-e a számunkra megfelelő nyelven, letölthető vagy on-line használati útmutató a termékhez, továbbá milyen más, helpdesk jellegű szolgáltatások állnak rendelkezésünkre (oktatás, ügyfélszolgálat, stb.)?
  • Van-e ingyenes-, demo-, stb. verzió, ami segítségével kipróbálhatjuk a gyakorlatban is az egyes funkciókat?
  • Hol működik már a rendszer: Honnan lehet referenciákat kérni az üzemeltetéssel kapcsolatban?



Ez az általános érvényű útmutató végigvezette Önt azokon a kihagyhatatlan logikai döntéseken, amiket csapatmunkában meg kellett hozniuk annak érdekében, hogy leendő weboldaluk maximálisan szolgálja cégük érdekeit. Ha eddig követték ajánlásainkat, akkor már számos elemzés, egyeztetés és stratégiai döntés van a hátuk mögött és reményeink szerint már több új tudás és tapasztalat birtokában vannak.

Az utolsó nagy döntés: Mindezt mivel?

A portálmotor kiválasztásakor kitüntetett figyelmet kell fordítani a következő három szempontra, mert az ezekkel kapcsolatos információk a helyes döntés alapjául szolgálnak.

Ár

  • Nyílt forráskódú rendszerek: Az ilyen típusú tartalomkezelők általában ingyenesek, viszont a készíttetési költség 70-80%-át nem ez, hanem az új funkciók programozása és a testreszabás teszik ki. A kiadási oldalt terheli a karbantartó-, valamint a hibajavításokat végzők díja, továbbá a komolyabb kiegészítő alkalmazások üzleti célú felhasználásáért sok esetben már fizetni is kell.
  • Zárt kódú rendszerek: Az induló költségek mindenképp magasabbak, de egyéb tényezőket is figyelembe véve (rendszeres frissítések, folyamatos support, használati útmutató, csomagok, a modularitásból eredő cégre szabhatóság, stb.), a költségek hosszabb távon kiegyenlítődhetnek, vagy akár alacsonyabbak is lehetnek.

Biztonság

  • Nyílt forráskódú rendszerek: Ezeknél a rendszereknél a hibák és a biztonsági rések sokkal előbb kiderülnek, a nagyszámú felhasználás miatt. A hibákat a közösség folyamatosan javítja, de ha nem frissítik a programot rendszeresen, akkor kiszolgáltatottá válik a honlap. A nyílt rendszerekhez általában nem jár semmiféle támogatás, vagy ha mégis frissítik, előfordulhat, hogy értékes (3rd. party) funkciók tűnnek el vagy válnak működésképtelenné, amit szintén javítani kell.
  • Zárt kódú rendszerek: Mivel a forráskódjuk nem publikus, nehezebb a feltörésük, viszont az esetleges hibák is később jönnek elő, amit a gyártók szélesebb körű teszteléssel kompenzálnak. Ezek általában kkv-k és nagyvállalatok igényeire tervezett rendszerek, amelyek fejlesztése következetesebb, bátrabban frissíthetők, esetleg a kivitelező el is végzi azt. Az ilyen rendszerekhez elvárhatóan használati útmutató, terméktámogatás, helpdesk, stb., lehetőségek is párosulnak.

Élettartam

  • Nyílt forráskódú rendszerek: A weboldal élettartama - különösen, ha egy lelkes amatőr, vagy egyszemélyes vállalkozás hozta létre az oldalt - a tervezettnél sokkal alacsonyabb is lehet. Ezeknél a rendszereknél optimális esetben 2 évre tervezhető az élettartam.
  • Zárt kódú rendszerek: A megbízhatóbb kivitelezők előnyben részesítik ezeket a rendszereket, mivel érdekük, hogy egy stabilabb szolgáltatási szinttel, hosszabb távon tartsák meg ügyfeleiket. Ezeknél a rendszereknél átlagosan 3-5 év élettartam tervezhető.

Ajánlás

Aki ezt az útmutatót elolvasta, már önmagában is jelentős lépést tett afelé, hogy cége szempontjából optimális döntéseket hozzon.

Az útmutató alapján elmondható, hogy a nyílt-, illetve a zárt kódú rendszerek más-más felhasználói réteg számára jelentenek megoldást.

Egy kevesebb funkcióval rendelkező, vagy hobby honlap elkészítéséhez elegendő egy nyílt kódú rendszert használni az alacsonyabb költségek és az elhanyagolható üzleti kockázat miatt, mivel nem érdemes ágyúval verébre lőni.

A zárt kódú rendszerek inkább képesek kielégíteni azokat a jóval magasabb szintű elvárásokat és igényeket, amelyeket részben az azokat felhasználó cégek, részben partnereik támasztanak.

^
Facebook
Instagram
Twitter