Infoartnet - Web Média Marketing

Mit érdemes még tudni a logóról és annak tervezési szempontjairól!

Folytassuk tovább az elmélkedést a cégarculat legfontosabb eleméről, a logóról.

Ott tartottunk, hogy a jó logó legyen egyszerű, mégis kifejező és jellemző, legyen használható univerzálisan mindenen, hiszen jól kell mutatnia a névjegyen és akár egy teherautó oldalán is.

Lehetőség szerint!

Álljon lehetőleg minél kevesebb színből vagy készüljön belőle olyan változat is, ami egy vagy két színből áll, hiszen mindig mindent, négy szín color-ban nyomtatni pl. póló, bögre stb. igen drága mulatság.

Válasszunk színt!

No itt nem arra gondolok hogy a rózsaszín mely árnyalatának a melyik változatát fogjuk használni ezután, sokkal inkább ki kell választanunk egy vagy több PANTONE színt (standardizált színrendszer, mely biztosítja hogy a világon bárhol ugyanaz a szín lesz amit mi szeretnénk). A PANTONE skálát a nyomdászokon kívül a dekoratőrök, festékkeverők, (itt inkább RAL skála), repi anyagok gyártói fogják kérni, akikkel biztosan össze fogsz találkozni, előbb vagy utóbb.

Elvileg ugyanazt a színt kellene mindig, mindenhol visszakapnod, de sajnos nem fogod!

Minden egyes monitoron más színt fogsz látni (ez elsősorban a kijelzők paneljei miatt van pl. TN, TN+film, IPS, PLS, VA, de ezeket most nem magyarázzuk melyik miért jó) és általában még ugyanabból a nyomdából is tudnak ugyanazzal a PANTONE színnel különböző árnyalatokat kihozni, hiszen számít a terhelés a papminőség és a nyomdász mindenkori kedve is esetleg másnapossága. Nem érdemes csüggedni, hiszen a remény hal meg utoljára, és ha van PANTONE színed sokkal nagyobb az esélyed a jó színekre, mint egyébként. Sokszor fogsz még egy fogalmat hallani, ami a CMYK (cyan, magenta, yellow, key vagyis a fekete kulcsszín) ami a nyomdaiparban használatos színtér, amely elnyelési módszerrel előállított színkeverési modell. Ezekről a fogalmakról majd írok egy külön kis bejegyzést, mert szeretnélek benneteket felhomályosítani kicsit arról, hogy hogyan is kérjél ajánlatot a nyomdától, mert ők rengeteg fogalommal dobálóznak, amiről az egyszeri ember nem is hallhatott.

Kicsit belementem a részletekbe, de a színtan külön tudományág és nagyon érdekes a többiről nem is beszélve.

A jó logó mindig vektorosan van megrajzolva!

(pl. Illustrator, Coreldraw, Inkscape stb. készíthető el pl. .ai, .eps, .svg, .cdr formátumokban). Ne hagyjuk, hogy egy képet, tehát raszteres (pixelekből áll, tehát ha ránagyítunk, elhomályosodnak az élek és kikockásodik a grafika) formátumot tukmáljanak ránk, amivel a jövőben igen nehéz lesz dolgozni, nem lehet normálisan módosítani, színezni, átméretezni. Minden grafikai stúdió a vektoros formátumokat fogja kérni, hiszen így biztosítható az hogy átméretezés után ugyanolyan maradjon a logónk.

Ne egy monogramm legyen a logód!

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy egyszerűen lerövidítik a cég nevét és egy monogrammá degradálják a logódat. Ne hagyd magad, mert nem jó, hiszen ha nem vagy egy IBM egy VW akkor senki nem tudja ránézésre azonosítani a logódról a cégedet. Ez pedig öreg hiba, hiszen pont az lett volna a célunk, hogy felhívjuk magunkra a figyelmet. Kerüljük el messze a mozaikszavakat, ha lehet.

Hagyjuk az effekteket,

mert csak a használhatóság rovására fog menni a nagy szépítési tervünk, illetve ha azt mondom hogy ez manapság nem trendi, akkor még nagyon finoman fogalmaztam. Ha esetleg nem tudod mire akarok kilukadni, akkor gondolj bele mennyien használnak felesleges árnyékolást, gradienseket (színátmenetek), fényeffektusokat, domborítást saját logóikban, de ez nagyon-nagyon nem jó ötlet. Egyébként sokan kérnék, de lebeszélem őket, mert a jövőben csak a gondot jelentenék.

Rosszul olvasható bonyolult betűtípus, illetve egy logóban több betűtípus használata alapvető hiba a logóknál. Lehet, hogy elsőre szépnek tűnik egy kalligrafikus (kézzel írt betűhöz hasonlító font) betűtípus, de nagyban rontja az olvashatóságot és a felismerhetőséget, főleg messziről. Használj egyszerű talpatlan betűtípust lehetőleg vastag (bold) kiszerelésben. Gondold át körültekintően a távolságokat a karakterek között, illetve az emblémától való távolság tekintetében is, tehát egyszóval válaszd jól meg a tipográfiát! Itt érdemes szólni arról is, hogy bár sokan nem akarják tudatosítani magukban hogy a betűtípus ugyanolyan jogvédettséggel rendelkezik, mint egy szoftver, így a kiválasztott betűtípusunkat érdemesebb megvásárolni a békesség kedvéért. Nem kell nagy összegekre gondolni, de mindenképpen érdemes áldozni erre a későbbi nyugalmunk érdekében, nehogy jogi problémákba ütközzünk később.

Ne kérj túl sok változatot a tervezőtől,

hiszen a saját dolgodat nehezíted meg vele, mert nem fogsz tudni dönteni. A gyakori eljárás az, hogy adott 3 változatból mindig akad egy szimpatikus, amit tovább lehet fejleszteni addig a pontig míg számodra tökéletes nem lesz. Ha valakit megbízol, aki tényleg érti a dolgát, az egy olyan tervvel fog előállni ami valószínű szakmailag megállja a helyét, de ha nagyon bele fogsz szólni akkor a szakmai szempontok a háttérbe fognak szorulni és egy neked talán megfelelő, de a célpiacodnak nem biztos hogy a legjobb megoldás fog születni.

Bízz a terveződben vagy cseréld le, ennyi a lényeg!

Természetesen a tervezőnek szüksége van az utasításaidra a meglátásaidra, hiszen te ismered a piacodat, sőt örülnek, ha van valami elképzelése a megrendelőnek, de a túlzott irányításból nem szoktak kisülni sikeres projektek.

Ne egy erre szakosodott (web)katalógusból vásároljunk logót, hiszen ugyanezt sokan mások is megteszik, hanem bízzunk meg egy céget aki tényleg egyedi és időtálló logó fog tervezni nekünk, amivel hosszú távon nagyon sok pénzt fogunk megtakarítani, de még többet fogunk vele keresni.

Ne egy meglévő logóból alakítsuk ki a saját cégünk logóját. Sajnos sokan élnek azzal a lehetőséggel, hogy egy meglévő logót csak kicsit megtükröznek, kicsit megváltoztatnak, átszíneznek és már készen is van a nagy mű. Ne kérjünk ilyet a tervezőtől és ne engedjük hogy ilyet tervet adjon át nekünk, bár nagyon ellenőrizni nem tudjuk.

Nagyvonalakban ennyit szerettem volna átadni milyen szabályokat tarts be a céged logójának kialakításakor illetve miket kerülj. Remélem érthetőek voltak a soraim, ha mégis valami nem lenne egyértelmű keress nyugodtan és megpróbálok kérdésedre válaszolni.

Nagy Zoltán tollából

Nem nyilvános hozzászólás

A jelen űrlap kitöltésével regisztrált, naplózott formában jelezheti felénk kapcsolatfelvételi igényét, bármely témakörben felmerülő kérdéseit.

Kérjük, az elérhetőségeit pontosan adja meg, hogy reagálhassunk megkeresésére!

Név: * 
Ha Ön új felhasználónk, vagy első alkalommal keres minket, kérjük, a teljes nevét adja meg.
Telefonszám: * 
Kérjük, azt a számot adja meg, amin záros határidőn belül elérhetjük, és ne feledkezzen meg a körzetszámról sem!
E-mail cím: * 
Észrevétel, vagy megkeresés rövid leírása: * 
A visszajelzés kérése: * 
Kérjük, adja meg, hogy válaszunkkal megkeressük-e Önt!
A számomra leginkább megfelelő dátum(ok) és/vagy időpont(ok) * 
A számomra biztosan nem jó dátum(ok) és/vagy időpont(ok)  

Adja meg a képen látható biztonsági kódot: 

^
Instagram
Instagram
Facebook
Google+
Twitter