Infoartnet - Web Média Marketing

WEBÁRUHÁZAK ÉS A MARKETING

WEBÁRUHÁZAK ÉS A MARKETINGRobbanásszerűen növekszik az online kereskedelem. Ma webáruházat nyitni havi szinten akár 10.000 forintból is megoldható, gondolva a bérelhető webáruházakra. Gombamód szaporodnak a már raktárkészlettel sem rendelkező dropshipping áruházak is, és a nagyok mellett hamarosan az óriások is belépnek a hazai piacra. Elég csak az Amazonra vagy akár az Alibaba.com-ra gondolni.

 

A harc a vevőkért óriási. Mégis hogyan tehetünk sikeressé egy webáruházat? Marketinggel.

Mindig, nagy kérdés, hogy, na jó, de milyen marketinggel?

Stratégiában és komplexen kell hogy gondolkodj! Ha gyors növekedést szeretnél, olyan marketing mixet kell összeállítanod, ahol biztosan megcélozhatod a célpiacod. Mindig legyél tisztában a célpiacoddal, ez hatványozottan igaz rád, mint webáruház tulajdonosra, hiszen rengeteg időt és pénzt meg tudsz spórolni azzal, hogy ha csak a helyesen kiválasztott célpiacodra koncentrálsz.

  • Olyan tartalmakat készítesz, ami érdekli őket, legyen az videó vagy cikk.
  • Olyan csatornákon hirdetsz, ahol megtalálhatóak.
  • Olyan a csali terméked, ami rájuk van szabva és érdekli őket.
  • Folyamataidat automatizálod, amennyire csak lehetséges, és a célpiacod a lehető legjobb kiszolgálásban részesíted.
  • Kialakítod a termékpiramisod, az újravásárlásra ösztönző rendszeredet, és upsell ajánlatokkal maximalizálod a profitodat.

Fontos: Mérned kell mindent, amit lehetséges, már a kezdetektől, hiszen a pontos adatokra támaszkodva tudsz csak jól optimalizálni.

Egyre több webáruház alkalmaz az online csatornákon kívül offl ine hirdetéseket, reklámokat. A gyors növekedésnek ez is a titka lehet. Gondolj manapság az alza.hu, edigital.hu, e-cipo.hu, emag.hu televíziós hirdetésekre, vagy a best byte akciós újságjaira. Lehet az online telített és már elkezdett nagyon drágulni? Ezek valamilyen szinten igaz feltételezések, de induljunk ki abból, hogy az online megváltozott. Óriási a zaj. Ha nem olyat raksz a célpiacod elé, ami érdekli, ami megold egy valós problémát, egy x-el fogja ezt értékelni. Ha átlagos a videód, a cikked, a terméked elveszik a reklámzajban.

Webshop

Telített piacokon is lehet ügyes marketinggel jó eredményeket elérni. Nézzük meg azokat a Marketing eszközöket, amikkel sikerülhet:

Tartalommarketing a webáruházakra szabva

Ha jó csinálod, hosszú távon busásan megtérül. A legjobb gyártjuk működik hirdetés Sokkal látogatónk, jó sokkal-bírni, a egjobb stratégia, mert csak úgy a világba nem ártjuk a tartalmat. Úgy gondolom, hogy ma nem működik az erőszakos tukmálás, amit a legtöbb hirdetés és reklám még ma is alkalmaz. Sokkal inkább működőképes az, ha kiérdemeljük a látogatónk, érdeklődőnk, vásárlónk fi gyelmét. Egy
videó, egy érdekes cikk, egy jó termékteszt, sokkal-sokkal nagyobb hatékonysággal fog bírni, mint bármelyik termékhirdetésed.

Mindig célmeghatározással, kulcsszó kutatással, piacelemzéssel és stratégia alkotással kell hogy kezd.
Legfőbb célod kell hogy legyen: a marketingkommunikáció, ami hatékonyan hozza a vevőidet a webáruházba. A tartalommarketinget sokan drágának titulálják, de leginkább az óriási megtérüléssel lehet igazán jellemezni hosszú távon. Egy médiavállalkozássá kell magad átalakítani, aki különböző csatornákat épít fel követőinek. Sohasem szabad ragaszkodnod egy eszközhöz, hiszen az eszközök, taktikák gyorsan változnak, és ha nagyon függsz tőlük bevételileg, akkor rosszul végezted a feladatod. Kommunikálj több csatornán! A több csatorna több lehetőséget rejt magában, és a webáruházadra mindenhonnan oda tudod irányítani a fi gyelmet.

Manapság sok szó esik arról, hogy építs közösséget. Ha jól mozgatod a közösséged, akkor sokkal olcsóbb lesz a marketinged, hiszen gyorsan hírét viszik a termékeidnek, szolgáltatásaidnak anélkül, hogy neked
különösebb költségbe kerülne. Olyan közösség lesz, amilyenre alakítod, formálod. Miközben építed a közösségeded, építed a márkád is. Egy KKV nem építhet csak márkát, mert pénzt kell keresnie, viszont ez is egy nagyon fontos alapja a céged fejlődésének, erre is ügyelned kell. Egyre több emberhez jutsz el, egyre nagyobb ismertségre teszel szert, és ezt első időben a kommunikációddal, a kiszolgálással, az ügyfél élménnyel tudod befolyásolni.

Ahogy épülnek a tartalmaid, az fantasztikus hatással lesz a SEO-ra. Statisztikák szerint a tartalommmarketing hatására 50 cikk felett a céged bevételének átlagosan 53%-kal kell nőnie.

Ez természetesen függ a tartalmak minőségétől, a jó stratégiától, a cikkek jó terjesztésétől. Ezért mindenképpen érdemes foglalkozni vele.
A webáruházban a termékekről külön-külön cikkeket tudsz létrehozni, sőt teszteket készíthetsz videóval és szöveggel egyaránt. Ne átlagos leírásokat készíts! Minél jobban eltér az átlagostól és a mindenki által használt leírásoktól, annál jobb lesz a hatékonysága!

A SEO-ra egyébként is kiemelt fi gyelmet kell szánnod, hiszen ez hosszú távon és folyamatosan hozza a vevőket, sőt ha magad foglalkozol vele, akkor a sok munkán kívül, ingyen fogod kapni a jobbnál jobb érdeklődőket látogatókat. Elsődleges célként mégis az értékesítést kell szem előtt tartani, hiszen mi lehet más célja egy webáruháznak, minthogy eladja a termékeket. Minden egyes lépésünknek a végső célja az értékesítés. Az értesítés végcélja pedig egy problémának a megoldása kell, hogy legyen. Minden terméked egy létező problémát oldjon meg. Úgy írd meg a szövegét, úgy készítsd el a körítést, hogy a problémára koncentrálj, ne a cuccodra.

Csatornák, amik segíteni fogják a webáruházad marketingjét

Végigvettük a célokat, most már rá is térhetünk, hogy milyen csatornákon és hogyan tedd mindezt. Ez a cikk nem fog nagyon mélyen belemenni a részletekbe, hiszen minden kommunikációs csatornáról külön-külön itöbb könyvet lehet írni.

Blog a webáruházad mellett

Iparági szakértők teljes mértékben egyetértenek azzal, hogy egy blog jó minőségű tartalmakkal óriási hasznodra válik a webáruházban is. Sokan szkeptikusak e tekintetben, de itt is érvényes az, hogy bizalom nélkül nincs vásárlás, márpedig bizalmat olyan eszközökkel tudsz elérni, amivel bizonyítod a szakértelmed.

Ilyen lehet a

  • blogod: értékes, érdekes tartalmakkal, legyen az videó vagy cikk
  • egy csali terméked, info terméked: ami megold egy problémát, (letöltésért cserébe az érdeklődő elérhetőségét elkérve)
  • egy belépő terméked: ami nagyobb értéket képvisel, mint amennyibe kerül, viszont annak előállítása rád nem ró terhet maximum egyszer.

A blogodról kitűnően tudod terelni az embereket tovább az értékesítési vonaladon, leginkább feliratkoztatni a listádra, vagy azonnal egy belépő termékedet felkínálsz megvásárlásra.

Ha feliratkoztattad, akkor indulhatnak az automatizmusok, persze már GDPR kompatibilisen.

Egy példa a folyamatra: 4-5 hírlevél, értéket adó tartalommal, majd sales levél. Ha nem vásárol a látogató, akkor további hasznos információval látod el és újra felajánlod megvételre egy-egy termékedet. Ha ekkor sem vásárol, felajánlhatsz neki további segítséget, esetleg egy kupont valamelyik olyan termékedre, amin nem buksz anyagilag. Ha még mindig nem vásárol, meg lehet kérdezni miért nem, és jó esetben válaszolni fog, amire tudsz reagálni. Ennél persze átgondoltabb folyamatokra van szükséged, de ebben is a logika volt a lényeges.

Mindenképp építs listát, hiszen ha elengeded látogatóid kezét, rengeteg pénztől szabadítod meg magad! Ha webáruházad van, biztosan használsz marketing automatizációs szoftvert. Ha esetleg mégsem, nézz utána pl. a Salesautopilot, Webgalamb, Mailchimp, Listamester, Activecampaign rendszereknek. Segítségedre lesznek az automatizmusok kialakításában, és a potenciális vásárlók folyamatos szállításában. Ne feledd: „Minden nap foglalkoznod kell az új vevők bevonzásával, mert ők lesznek a növekedésed motorjai!"- Wolf Gábor

E-mail marketing

Aminek a halálhírét keltik, az rendszerint sokáig él és virul, eszében sincs kimúlni, max. módosítani kell a stratégiáján. Az e-mail leginkább a folyamatos kapcsolattartáshoz szükséges. Persze mindenki sok e-mailt kap, persze kevesebben olvassák már a leveleket, mégis, ha jól használod, még mindig jól működik. Az első cikkben (Surányi Ferenc M.I. rendszere) ennek a teljesen automatizált változatát mutattuk be, ami több száz százalékkal is felpörgetheti az eladásaidat. Ha esetleg tanulni szeretnél az e-mail marketingről, akkor egy jó könyv a Kreatív Kontrollosok tollából: „Az E-mail-Marketing" című könyv, remek példákat mutat be mi működik és mi nem.

SEO mindenek felett

Már említettük, sőt külön cikket is szenteltünk a magazinban. A SEO-ra hosszú távon számíthatsz és ugyan folyamatosan változik, de mégis megbízhatóan hozza a látogatókat. Egy a lényeg, hogy legális eszközöket használj, és mindent úgy dolgozz fel és úgy használj a weboldaladon, hogy az megfeleljen a SEO követelményeknek. NE a GOOGLE-nek írj, hanem az embereknek, ezt mindig tartsd szem előtt. Ha olvassák a cikkeid és sok időt töltenek el az oldalon, akkor SEO szempontból jó úton jársz. Már csak vevővé kell konvertálni a látogatót. Az egyik legnagyobb hazai webáruház felmérés szerint (Webshop Expert 2017) a SEO a leghatékonyabb marketing eszköz volt a megkérdezett webáruház tulajdonosok 39%-a szerint és 33% szerint az eléggé hatékony minősítést kapta. Ebből is látszik, hogy a legtöbben helyesen hosszú távra terveznek, mert ez az az ingyenes eszköz ami a legrelevánsabb látogatókat vonzza be.

SEO

Facebook, aminek a segítségével betereled a látogatókat

Nagy változások vannak a legfontosabb közösségi tér háza táján, de még mindig ez a legfontosabb eszköz, csatorna ahonnan releváns látogatókat szerezhetsz és közösséget építhetsz, még aránylag olcsón. Live adások, videók, képek, hirdetések, posztok, zárt csoportok, mind arra várnak, hogy forgalomterelésre használd őket.

Live adás: Kevés webáruház használja, de miért ne lennél te is közöttük. Sok jó példa van rá pl. Marketing Commando, Katapult live, Közösségi Kalandozások, stb., de azért vegyük fi gyelembe, hogy ahhoz, hogy normális élő adást készíts, azon kívül, hogy jó előadónak kell lenned, még a technikai feltételeket is meg kell teremtened. Nem egyszerű műfaj, hiszen kitartónak kell lenned és el kell érned, hogy kommunikáljanak veled a követőid, vagy az adások nézői. Ha ügyes vagy, akkor is pár videó után fog, csak beindulni. Nagy előnye az interaktivitás és az, hogy később ezt videó formájában tudod publikálni más csatornákon is. Hogy mit lehet egy live előadásban hatékonyan használni? Csak egy-két ötlet: pl. termékbemutató, szakértővel való beszélgetés, vagy egy-egy probléma, téma kivesézése, egy rendezvényről való bejelentkezés.

Videók: Ha követed Gery Vee-t, akkor láthatod, hogy mennyi videóval operál (rengeteggel), de ez mármár túlzásnak tűnik. Magyar viszonylatban is találsz profi kat, pl. Kreatív Kontroll. Érthetetlen módon rengetegen nézik a kicsomagolós, gyurmázós, babázós és hasonló tematikájú videókat. Talán ilyeneket kellene készítened? Végezz piackutatást és tudd meg, hogy van-e értelme. Ha nem live adás, akkor jól tudod szerkeszteni, vágni, illusztrációkkal ellátni, tehát tökéletesíteni. Sok csatornán, sok felhasználási módja van. Márkaépítés, kampány támogatás, szakértői jelenlét erősítése, stb.. Termékbemutatóra elsőrangú eszköz, de még mindig kevesen használják.

Hirdetések, dinamikus termékhirdetések: Még mindig aránylag olcsón tudod terelni a látogatókat a webáruházadra a közösségi oldalról, jól célzott hirdetésekkel. Itt is érvényes, ne azt reklámozd, amit el akarsz adni, hanem valami értékes anyagot. Egy jól eltalált hirdetéssel, akár 10 Ft alatti kattintási árat is el tudsz elérni. Nagy százalékban elmondható az 1%-os konverzió, természetesen ez termék és hirdetésfüggő. Nekünk egy feliratkozó átlagosan 50-150 Ft közötti kategóriába szokott esni, attól függően, hogy milyen érdekes és releváns cikket sikerül írni és jól meghirdetni. Ebből a pár adatból már tudsz kalkulálni egy költségvetést.

Remarketing, dinamikus remarketing: Ez alapvetően a már elvesztett vevők visszacsalogatása, hiszen valószínűsítem téged is üldöznek azok a termékek, amikre előbb rákerestél, majd meglátogattál. Hatékony, jól működik, mind AdWords, mind Facebook felületen. Pár éve ez volt a csodafegyver, de ma ennek alapnak kell lennie egy jól működő webáruháznál. A GDPR szerint már kicsit nehezebb lesz használni, hiszen külön engedélyt kell kérni a felhasználóktól, de azért temetni nem szükséges. Mielőtt remarketingre kerülne sor, azért még a webhely elhagyás előtt van néhány lehetőséged, hogy visszatereld a vásárlót a webáruházba, pl. Optimonk rendszere, de egy kilépés előtti ajándékkupon is jó hatással lehet. Ezek nagyon hatékony eszközök, hiszen az elhagyók 20-30%-át vissza lehet csalogatni.

Google AdWords és Google display hálózat

Hatékony, de érteni kell a rendszerhez és érteni kell a hirdetések megírásához, optimalizálásához, ami nem gyaloggalopp. Ha most kezded a webáruház felfuttatását, ne feltétlen ezzel kezd a marketingedet felépíteni. Ha jó konverziós eredményt akarsz elérni, akkor fordulj szakemberhez, mert valószínű hatékonyabb lesz, gyorsabb és jobb eredményeket fog elérni, mind az AdWords, mind a display hálózaton.

Árösszehasonlító oldalak

Mint webáruház tulajdonos valószínűleg idegenkedsz tőle. Teljesen érthető, hiszen itt bizony az árakkal kell versenyezni és azt egy igazi vállalkozó nem szereti. Olcsón kell adni valami és a megjelenésért még fi zetned is kell. Minden marketinges azt mondja, hogy ne az áraiddal harcolj, ne kedvezményeket adj, hanem jobb szolgáltatást és értékesíts csomagokban. Na ez teljesen az ellenkezője mindennek. Annyit viszont tehetsz, hogy igyekszel mindig kint tartani jó áron termékeket és ha már a
webáruházadba vonzottad, igyekezz upsellel, szolgáltatással kosárértéket növelni. Az árösszehasonlító oldalak szerencsére azért márkaépítésre is használhatóak, vélemények vannak a boltról vagy a termékről,ott van a logód, és van ahol egy-egy minősítésed is helyet kap, pl. arukereso.hu.

Instagram

Ha fiatal a célcsoportod van értelme, bár elég nehéz a látogatókat a weboldalra terelni, hiszen linket csak az ún. BIO-ba (főoldalon lévő bemutatkozáshoz) tudunk tenni. Leginkább márkaépítésre jó. Ha itt is hirdetsz, igazából sok vesztenivalód nincs,
hiszen a Facebook hirdetés mellé beállítani már csak egy kattintás. Itt leginkább képekkel tudsz operálni, illetve InstaStory-val (ami videó képformátum) tudsz leginkább kommunikálni és márkát építeni. Már hazánkban is sokan használják és folyamatosan bővül a felhasználói kör, így ne hagyd figyelmen kívül.

Pinterest

Ha barkácsboltod, kézműves üzleted, festéküzleted, bútorboltod, vagy ezekhez hasonló webáruházad van, az nagyon jól tud működni a Pinteresten. Nagy előnye, hogy ingyenes, és ha ügyes vagy, nagy forgalmat tudsz az oldaladra terelni! Minden képhez tudsz linket illeszteni, és nagyon jó a keresője. Hashtag (címkék) segítségével jól optimalizálhatóak a posztjaid. Sokan keresnek rajta, és statisztikáink szerint egyre többet kattintanak a képekre a felhasználók.

YouTube

Ha videód van, akkor YouTube csatornád is lesz, hiszen SEO szempontból ideális, jól kereshető csatorna, innen bárhová egyszerűen be lehet illeszteni a videóidat, és követőket, feliratkozókat is tudsz szerezni. Ha videót készítesz, készíts hozzá blogbejegyzést is, hiszen így sokkal nagyobb esélye lesz a látogatóknak rátalálni a termékedre.

Affilite rendszer és partneri együttműködés

Hazánkban nincs nagy kultúrája annak, hogy öszszefogjanak a vállalkozók, pedig jól működhet egy olyan közegben is mint a webáruházak. Leginkább természetesen ott, ahol kiegészítik egymást a termékpalettával és így egymást erősíthetik. Együtt működhetnek blogolásban, egymás hirdetésében, akciók összehangolásában, termékcsomagok öszszeállításában, videók gyártásában, gyakorlatilag mindenben, de azért ez nem könnyű pálya. Ha találsz megfelelő partnert, neked is kosárérték növelő tényező lesz.

Kupon

Kuponok

Ha még nem használnál kuponokat, gondolkozz el hogyan tudnád beilleszteni a marketing folyamataidba, mert ha nem is a leghatékonyabb, de jó eredményt lehet vele elérni. Rengeteg felhasználási területe lehet. Közvetlenül vásárláskor, vásárlás után, az akcióidban, kampányaidban, az oldal elhagyásakor, esetleg névnapon, jeles napokon, mondjuk nőnapon nőknek, foci vb közben szurkolóknak. A lényeg, hogy árengedmény helyett nagyon jó vásárlásösztönző.

Bannerek

A reklámvakság miatt már nem olyan hatékonyak, mint régebben, ettől függetlenül egy-egy jól eltalált hívó szó egy jól kommunikált kampány kiegészítő elemeként, igenis hasznos kiegészítő lehet a többi marketingelem mellett. Nem hatékony már, de emellett egy-egy nagyobb látogatottságú oldalon bannerrel megjelenni nem is olcsó.

Bizalomnövelő eszközök

Ha van látogatód, akkor érdemes szót ejteni a bizalomnövelő faktorokról, mert attól rendelsz, attól vásárolsz, akiben megbízol. Webáruházban nem egyszerű kivívni a bizalmat az első látogatás alkalmával. Van aki abban bízik, hogy ha van fi zikai boltja, akkor megbízható lesz, de ez ma már nem alapvetés, hiszen miért is ne lehetne egy dropshippinges áruház is megbízható. Csak röviden, hogy mik lehetnek bizalomnövelő tényezők:

  • normális, jól használható, áttekinthető felület ízléses köntösben
  • jó, minőségi képek, mert ez sok helyen nagyon hiányzik
  • egyedi leírások, nem a gyár által kiadott műszaki paraméterhalmaz
  • minősítések, díjak feltüntetése (pl. az ország boltja, az év honlapja)
  • releváns vevői vélemények a boltról
  • vásárlói vélemények a termékekről
  • világos, törvényszerű ÁSZF
  • kitűnő, a vásárlást könnyítő és támogató vásárlási folyamat
  • kitűnő és kreatív garancia (ne csak egy általános garanciát adj, hanem többet vagy mást, mint a többiek, de legalább annyit, amit a törvény előír, mert az az alap)
  • a szállítás jó kommunikációja és folyamata
  • jó termékkereső és termékajánló rendszer
  • referenciák.

Ezeken kívül természetesen profi n kell csomagokat összeállítani, upsellezni, kosár elhagyást kezelni. Igazából egy webáruház már nagyon összetett rendszer, így rengeteg más kritériumnak is meg kell
felelnie. Ne csüggedj azonban a sok feladattól, inkább tervezz és valósíts meg szisztematikusan, kis részletekben. Indulj el az úton és pörgesd fel a webáruházad forgalmát!

Megjelent az Infoartnet Magazin 3. számában.

^
Facebook
Instagram
Twitter