Infoartnet - Web Média Marketing

WEBOLDALAK TÍPUSAI - Válassz úgy, hogy a céljaidat leginkább támogassa!

Weboldalak típusaiAmíg a divatban száz éve a franciákat próbáltuk utánozni és Amerika követett bennünket, addig mára szinte mindenben Amerikát követjük Európában, ha nem is tudatosan.

Most a weboldalak tervezésében is az amerikai mintát követjük pár év időeltolódással. Az eltérés csupán annyi, hogy időben azonos technikával kell megoldani pár hónappal, vagy évvel megelőző design ötleteket. A dolog nehézsége abban rejlik, hogy a látott mintákat jóval kisebb költségve- téssel és sokkal szerényebb távlati marketing szemlélettel próbáljuk másolni.

Látjuk a példákat és nehezen tudjuk eldönteni, vajon mire is van szükségünk! 

Az évek során sok olyan átgondolatlan kéréssel találkozunk, ahol egy céges weboldalt egy Facebookba oltva és némi webshoppal ötvözve szeretnének lead gyűjtésre használni, igaz kép és szöveganyag még nincs,
viszont az árérzékenység kiemelt szem- pont. Illetve minden ötödik megbízás az- zal a beszélgetéssel kezdődik, hogy tetszik az Apple oldala és olyat akarok.

Ezzel a cikkel szeretnénk segítséget nyújtani a tudatos választáshoz, hogy valójában mire is lehet szükségünk és mennyi energiát kell befektetni egy-egy weboldal típus létrehozásakor.

 

BRAND

MÁRKAOLDALAK, EGY ÖNÁLLÓ TERMÉK, VAGY SZEMÉLY BEMUTATÁSÁRA.

Az oldal felépítése egyszerű. Menüszerkezete pár menüpontra korlátozódik, így elhelyezése sem fog- lal túl nagy helyet az oldalon. Legtöbb esetben egy felső menü születik meg.

A képek dominálnak és az oldalakon maximum 1,5 A/4 oldalnyi tartalom található. A felépítés erősen érzelemkeltő jellegű. Igyekszik a téma felnagyított pozitív oldalát mutatni.
Ez a típus pár évvel ezelőtt volt divat. Ma már nagyon kevés képviselője van, ilyen pl.: a http://mono-1.com/
Pusztulásuk a Flash technológia támogatottságának szűkülésével és a One page oldalak megjele- nésével függ össze.

Brand - márkaoldalak

Nagyon ritkán javasoljuk a típust. A flash helyett ma már a videó betétek viszik el a fő hangsúlyt. Ami a nehézségét jelenti az a jó minőségű fénykép és videó anyagok elkészítése. A minimál itt a befoglaló keretre értelmezhető, mert a tartalomban erős emocionális jelentéseket kell közvetíteni. Ha ez nem sikerül, akkor az oldal nem váltja be a hozzá fűzött reményeket.

ONE PAGE LAYOUT

Márkaoldalak, egy önálló termék, vagy személy bemutatására. Fő funkció „Lead generálás", vagy egyetlen termék/esemény értékesítés.

Divatos felépítés, ahol az oldal nagyon magas an- nak ellenére, hogy nem feltétlenül van benne sok szöveges tartalom. Az egyszerűbb képviselői a pár éve divatját múlt, de ismét felkapott parallax scrolling (a képek és a szöveg egymás felett csú- szik nem azonos sebességgel).
Szép példa: http://islreview.com/

Ezt nézd meg! Vízszintes parallax! http://hotdot.pro

Hotdot

Ma, ha nem szeretnénk retro oldalt építeni, akkor videókkal és animált képekkel dobható fel a lát- vány. Marketing szempontból a helyes felépítés része, ha akciópontokat teszünk az egyes logikai blokkok közé. Így, ha az olvasó meggyőzve érzi magát, akkor nem kell az oldal aljáig tekernie egy űrlaphoz, bejelentkezéshez, stb., hanem az olvasás bármely pillanatában behódolhat akaratunknak.

http://cegarculat.hu/

Fontos tulajdonság, hogy egyetlen témát járunk körbe az oldalon, és nem működik hatékonyan több terméknél, szolgáltatásnál, mert a mai látoga- tó nem tudja, hogy mi jön még, és jóval türelmetle- nebb annál, mintsem végigtekerje az oldalt.

Ajánlott beépítendő funkciók:

  • maga a téma, szép képekkel illusztrálva, embedded videó (beépített és nem külön ablakban nyíló)
  • visszajelzésre szolgáló űrlap
  • pontos elérhetőség és jogi információ feltün- tetése
  • akciópont hegyek (ami a vásárlás, feliratkozás stb. felé visz)

SZELEKCIÓS

A szelekciós technika tulajdonképpen nem egy önálló megoldás. Egyetlen fő feladata van, hogy a kezdőoldalon a látogatót érdeklődésének megfelelően elirányítsa a neki szánt aloldalakra. Hatékonyan akkor tud működni, ha 3-6 téma van maximum egy weboldalon. Ettől több választási lehetőséget nem lehet látványosan megjeleníteni. Ez az a mennyiség, ahol még olvasás nélkül röpté- ben (a látogató nem is emlékszik, hogy kattintania kellett) irányíthatunk.

A megoldásnak két fő irányvonala van, az egyik a teljes képernyős szelekció (www.apple.com), itt megjelenhet még egy erős emocional promotion (érzelemre ható reklám) blokk is. A másik, a vezető részben elhelyezett szelekció, ahol a rendes tarta- lom felett hangsúlyosan helyezzük el az útválasztót. (www.infoartnet.hu/kezdolap ) Ez akár folyamatosan minden tartalom fölött jelen lehet. Sok esetben ugyanis nem a főoldalra esik be a látogatónk egy Google találatból, hanem valahová a tartalom- dzsungel közepére és így könnyebben a kívánt cél felé haladhat.


Figyelem! A mobilbarát megjelenésnél ne használ- junk állandó (sticky) megoldást, mert rengeteg érté- kes helyet vesz el a látogatótól és zavaró hatást kelt!

PORTÁL

A krém a hab alatt.
Az igazi kemény dió a portál típusú felépítésnél, hogy a tartalmat hagyjuk érvényesülni, de az alap hangulatot a keretrendszernek kell megadnia. A legjobb portál élményt a nagy mennyiségű és színes tartalmak esetén lehet elérni. Majdnem jó példák az index.hu és az origo, de az igazi nagymenők ebben a stílusban a játékosoknak szóló „Gamer site"-ok!

Miért nem a legjobb példa egy Index? Regionálisan 1-2 ilyen méretű oldal él meg a piacon. Pontosab- ban 1-2 ilyen méretű oldalt képes eltartani a piac. Nagy mennyiségű információval kell etetni a ször- nyeket, ami sok embert jelent a háttérben. Gyakori hiba a tervezésnél, hogy egy kis regionális hírportál létrehozásakor nem számolnak szerkesztőségi felépítésű háttér rendszerrel. Ezeket az oldalakat nem a design teszi működőképessé, hanem a tartalom és a robusztus technikai háttér!

Amennyiben portálos felépítésű oldalt szeretnénk létrehozni, akkor a legjobb javaslat, ha megpróbá- lunk egy egy-három hónapos tervet készíteni a tar- talmam töltéséhez. Ekkor ugyanis elő fognak jönni azok a nehézségek, amit egy jól tervezett design/ UI/UX felülettel ki tudunk egyensúlyozni. Itt fogunk elhagyni funkciókat és tervezünk be menekülőpá- lyákat egy jól kinéző fogyasztható és hiteles oldal megalkotásához.

WEBSHOP 

Vigyázat! A webshop nem keverendő a katalógus és a hirdetési oldalak működésével és kialakításával. Teljesen más szempontok vezérlik. Cél az értékesí- tés és annak leginkább akadálymentes formája.

webshop

Több a tilalom mint a javaslat:

  • Ne hagyjuk, hogy a folyamatban a látogató:vásár- lóvá válását bármi megzavarja!
  • Ne bonyolítsuk a vásárlási folyamatot!
  • Ne tegyünk a pénztár folyamatba már „még ezt ajánljuk" linkeket, maximum „Upsale" terméket!
  • Nem a cég Brand-je a fontos, hanem a terméké!
  • Legfőképp: Ne az ügyvezető érezze jól magát az oldalon, hanem a profilozott vásárló!

Javaslatok:

  • Bő és megbízható termékismertető. (Hogy ne menjen máshová információért.)
  • A jó SEO technikai felépítés fontosabb, mint a de- sign. (Gyors és paraméterezett betöltés.)
  • Minden infó ami nem káros, az használ! (Verseny- társaknál megjelenő tartalomtól és szolgáltatástól nagyobb mennyiség, referencia, vélemény, kupon, átvételi módok, ügyfélszolgálat,.. Mari néni áldása)

Ha árban akarunk versenyezni (árspirálos termé- kek), akkor nem a mi oldalunk, hanem az árgép designja számít, azon meg dolgozzanak ők! Ha ár- ban versenyzünk, akkor készítsünk egy közepesen csúnya, de jól működő webshopot, mert a túlzásba vitt VIP-csillivilli érzés ezeket a vásárlókat elbizony- talanítja és elmenekülnek.

Jelszó: a „vásárlói tudatállapot"!

Egy jó webshop költségvetése:
(szám egyenlő pénz egység)
1 év/6 egység = 1 egység programozás és design
+2 egység feltöltési munka +3 egység reklám

Arany szabály: Ha a reklám költségvetésünk több mint 5x akkora, mint a programozás és design, ak- kor biztosak lehetünk benne, hogy a programozás- ra nem költöttünk eleget!

A gyenge minőségű kivitelezést a reklám oldalon hatványozottan fizetjük meg feleslegesen. Javítani néha nehezebb, mint egyszer rendesen megcsinálni!

Teremtsünk egy olyan vásárlási élményt, ami mi- att magától visszatérhet a vevő!

KATALÓGUS

A szembetűnő különbség a webshopokhoz képest, hogy nem on-line eladni, hanem edukálni és kap- csolatot építeni szeretnénk. Ha megtehetjük, akkor javasoljunk beszerzési, vagy megoldási lehetőséget, de ezt vizuálisan ne emeljük ki.
Itt a látogatót tudat alatt puhítjuk. Ha túl erőteljes a marketing, vagy nyomulós a szöveg, a kapcsolatépí- tés erőltetése, akkor a látogató elmenekül.
A termék pontos technikai paraméterei fontosak, de külön fülön kattintásra jelenjenek meg, mert a termék- előny sokkal fontosabb a versenytársakhoz képest!

Ne a közvetlen vásárlást sulykoljuk, hanem a döntést könnyítsük meg!

Rouge Avenue

APRÓHIRDETÉSI PORTÁL

Lassan gyógyulnak a sebeink az OLX elvesztése óta...

A magyar piac szomjúhozza egy új kényelmes felület érkezését!

Elsődleges szempont, hogy a látogató és a hirdető nem ugyanabban az élethelyzetben van. Mindkettő naponta böngészi az oldalt, de nem ugyanarra kíván- csiak. ->"Jó szelekció"

A keresgélők szinte naponta, de akár óránként is átla- pozhatják a kínálatot. Szolgáljuk ki minél gyorsabban az ismétlődő igényeiket. Automatizáljunk!

A hirdetők kíváncsiak a termékeikkel kapcsolatos érdeklődésre. Várják a kapcsolatteremtést, el akarnak adni! Támogassuk, edukáljuk, értesítsük őket!

Azonnal kérjünk segítséget szín és esztétikai kérdé- sekben szakértőktől. Sohasem fog beindulni a kritikus tömeg (hirdető és érdeklődő) nélkül egy ilyen oldal! Már a tervezésbe be kell vonni a PPC, de akár a média szakértőket is. Egy jó apróhirdetési oldal első két, de lehet három évre tervez költségvetéssel. 

Végezetül néhány beépíthető funkcióval kapcsolatos tanács:

Blog: Blogolhatunk, de ha az eladásból élünk, akkor ne a blog foglalja el a fő helyet az oldalunkon.
Beépített szociális funkciók: A saját oldalunkba ne akar- junk egy új Facebookot építeni! Soha!

 

Megjelent az Infoartnet Magazin 2. számában.

^
Facebook
Instagram
Twitter