Infoartnet - Web Média Marketing

Zárd ki a buktatókat, ha katalógust vagy cégismertetőt tervezel!

Egy segítséget, útmutatót szeretnénk neked ajándékozni, hogy kicsit világosabbá tegyük előtted, mit kell átgondolnod mielőtt kiadványt szeretnél terveztetni és milyen buktatók lehetnek a tervezés, szerkesztés közben.

Sok időt és energiát fogsz megspórolni, csak tarts be néhány szabályt!

Nyomdai kisokos Ki mit mikor hogyan

Gratulálok! A jó hír, hogy a céged sikeres vállalkozás, hiszen ha eljött az ideje egy termékkatalógus vagy cégismertető elkészítésének, akkor az mérföldkőnek tekinthető a céged fejlődésében, marketingjében, kommunikációjában.

Rossz hírem is van! 
Nem egyszerű és rengeteg munkával is jár mindezt jól elkészíteni.
Miért?
Mert a grafikus csak abból tud dolgozni, amit neki átadsz, illetve amit ő összegyűjt saját erőből, de az nem biztos, hogy számodra megfelelő lesz.

Fontos!

A grafikus nem ért a te szakterületedhez, te pedig nem értesz a grafikai tervezéshez!
Ezt szem előtt kell tartanod, mielőtt egy kiadvány elkészítéséhez hozzáfognál!
Ha elbeszétek egymás mellett, nem lesz olyan az eredmény amilyet elképzeltél, akármilyen profi grafikussal is dolgoztatsz.

Nyomdai kisokos Koncepció, fotó, szöveg

A legfontosabbak, amit át kell gondolnod mielőtt bármilyen grafikushoz, ügynökséghez fordulsz segítségért:

Kinek szánod a katalógust?

Minden célcsoport másra kíváncsi egy terméknél, így szövegezése is különböző lesz,
egyéni vásárlóknak egyszerű, lényegre törő és világos leírást szeretnének lehetőleg szakszavak nélkül
nagykereskedőknek, viszonteladóknak pont a részletekre kíváncsiak és nem okoz gondot a szakzsargon megértése sem
cégeknek, intézményeknek az előnyökre kíváncsiak és arra, miért használják pont azt a terméket, hiszen őket folyamatosan ajánlatokkal bombázzák

Gondold át! Alakítsd ki a koncepciót!

Egyeztess a grafikussal is! Sok támpontot tud adni, mik a korlátok, mi a költséghatékony és egyáltalán mi néz ki jól.

A következőket kell eldöntened:Nyomdai kisokos alakítsd ki a koncepciót

• fontos szempont, hogy milyen méretben gondolkodsz (pl. A/4, B/5)

• kb. hány oldalban szeretnéd megvalósítani (a költség szempontjából lényeges) - jó tudni, hogy 4 oldalanként (ívenként) lehetséges oldalszámot módosítani, hiszen két oldal nem lóghat a kiadvány közepén, mivel azt nem lehet összetűzni!

• milyen és mennyi fejezetet tervezel (ez menet közben is módosítható)

• a fejezeteken belül milyen megosztások, tagolások legyenek a jobb érthetőség kedvéért, hogyan szeretnéd elválasz-tani az egyes fejezeteket (külön oldallal, vagy csak nagyobb fejezetcímekkel)

mennyi terméket képzelsz el egy oldalon, mert szép ha egységes szerkezetű a kiadvány, illetve könnyebbé teszi a termékválasztást is

összesen mennyi terméked van, amit meg szeretnél jeleníteni

milyen katalógusarculatban gondolkodsz, mert beilleszthetőnek kell lennie a céges arculatba is


Mire lesz még szükség?

Ha úgy gondolod, hogy ez már túl részletes, ne gondold! A jó előkészítés, gyors és pontos munkát fog eredményezni, mert ha előzőleg megalkotsz egy pontos koncepciót, rengeteg haszontalan munkaórától fogod magad megmenteni. Olcsóbb lesz a szerkesztés, és ha a grafikus is tudja, mit kell terveznie, a grafikai arculat is hamar elkészül.

Ez még csak a bemelegítés volt, mert a java csak ezután jön. Szó lesz a képi anyagokról, azok minőségéről, buktatóiról, a korrektúrákról, tehát érdemes lesz figyelni, mert a megspórolt idő mindenért kárpótolni fog. Bármi kérdésetek van keressetek bennünket.

Szövegek, adatok leírások.

Ez sem egyszerű, de ez a rész általában megvan már neked is, hiszen valamivel eddig is dolgoztatok (pl. ajánlatok, árlisták). Fontos, hogy lehessen látni a szöveg mennyiségét, hiszen a kiadványarculatot így könnyebb lesz elkészíteni. Ügyelj arra, hogy pontosak, frissek legyenek az adatok, ne a szer-kesztett változatban kelljen korrektúrázni azokat, mert ott nehezebb lesz átlátni.

A képeket kiveséztük, tehát ha az elnevezés a termékek neve, az tökéletes támpont ahhoz, hogy a megfelelő helyre kerüljenek. A termékneveket, tulajdonságokat, adatokat egy szöveges dokumentumban add meg, ami lehetőleg ne egy excel ártáblázat legyen, mert abból nehézkes kiszedni az adatokat.

Tipikus problémák szerkesztés közben

Ha nem volt jól előkészítvea kiadvány, nagyon sok időt vehet el a folyamatos korrektúra.

Ha jól átgondoltad a termékstruktúrát, akkor kevésbé fordulhat elő, hogy innen vegyünk ki 4 db terméket, tegyük át a következő fejezetbe, vagy be kell tenni még 3 terméket, ide meg oda. A grafikus egy speciális kiadványszerkesztő programban és nem wordben dolgozik, tehát ez nem egyszerű művelet és csak a termékek tologatásával van erre lehetőség. Ezért ezt minél kevesebbszer kérd a grafikustól, főleg ha óradíjas elszámolásban egyeztetek meg!

- Próbálj minél kevesebb korrektúrakört alkalmazni. Ha már a korrektúrához elértünk, már látható az alagút vége, de ez az egyik legfontosabb lépés számodra. A grafikusok 99%-a PDF formátumot fog küldeni ellenőrzésre, mivel a szerkesztőprogramok ezt támogatják. Ebből következik, hogy ne wordben körülírva adjunk hibalistát, hanem az ingyenesen elérhető adobe acrobat megjegyzés funkcióját használjuk a pdf-ben, hiszen így nem kell keresgetni, hogy hol a hiba, illetve jobban visszakövethető.

- Ha nagyobb áthelyezéseket, átalakításokat szeretnél, menj inkább el a szerkesztőhöz, ülj a nyakára és 1 óra alatt többet fogtok haladni, mint egyébként egy egész levelezgetős, telefonálós munkanapon. Megéri rászánni az időt!

- Ha már megegyeztél egy kidolgozott arculatban a grafikussal, ne akard azt megváltoztatni a szerkesztés második felében. Néhány tipikus kérés, aminek nem örül a grafikus, hiszen rengeteg munkával jár:
a, nem tetszenek a betűtípusok (ez probléma hiszen különböző betűtípusok, különböző betűtávolságok, különböző karakterek teljesen más szerkesztést eredményezhetnek)
b, változtassunk színeket (mivel egy katalógus arculatot gondoltunk el, itt általában mindennek mindenhez színben illenie kell. Ha bármelyiket megváltoztatjuk, akkor a többinek is váltakoznia kell. Kivételek persze vannak)
c, még hiányoznak a cikkszámok, nem lehetne minden termékhez elhelyezni? (de lehet, csak ha nem volt betervezve, akkor gondot okozhat és sok munkával jár minden utólagos behelyezés)
d, sok lett az oldalszám, csökkentsük ezt úgy, hogy egy oldalon több termék legyen (mondanom sem kell, hogy az egész kiadványt át kell szerkeszteni) 

Ezt a felsorolást végtelenségig lehetne folytatni, de csak néhány fontosat szerettem volna kiragadni, hogy miért is fontos az, hogy jól átgondolt struktúrával kezdjünk a műszaki szerkesztéshez. Fontos, hogy nyomdába adás előtt nyomtassunk egy színes mintanyomatot vagy akár egy próbapéldányt a nyomdában. Megéri, mert kézbe véve még derülhetnek ki hibák, illetve láthatjuk végre a kezünkben is a végeredményt.

 

 

Nagy Zoltán tollából

^
Instagram
Instagram
Facebook
Google+
Twitter