Zárd ki a buktatókat, ha katalógust vagy cégismertetőt tervezel!
Egy segítséget, útmutatót szeretnénk neked ajándékozni, hogy kicsit világosabbá tegyük előtted, mit kell átgondolnod mielőtt kiadványt szeretnél terveztetni és milyen buktatók lehetnek a tervezés, szerkesztés közben.
Sok időt és energiát fogsz megspórolni, csak tarts be néhány szabályt!
Gratulálok! A jó hír, hogy a céged sikeres vállalkozás, hiszen ha eljött az ideje egy termékkatalógus vagy cégismertető elkészítésének, akkor az mérföldkőnek tekinthető a céged fejlődésében, marketingjében, kommunikációjában.
Rossz hírem is van!
Nem egyszerű, és rengeteg munkával is jár mindezt jól elkészíteni! Miért?
Mert a grafikus csak abból tud dolgozni, amit neki átadsz, illetve amit ő összegyűjt saját erőből, de az nem biztos, hogy számodra megfelelő lesz.
Fontos!
A grafikus nem ért a te szakterületedhez, te pedig nem értesz a grafikai tervezéshez!
Ezt szem előtt kell tartanod, mielőtt egy kiadvány elkészítéséhez hozzáfognál!
Ha elbeszétek egymás mellett, nem lesz olyan az eredmény amilyet elképzeltél, akármilyen profi grafikussal is dolgoztatsz.
A legfontosabbak, amit át kell gondolnod mielőtt bármilyen grafikushoz, ügynökséghez fordulsz segítségért:
Kinek szánod a katalógust?
Minden célcsoport másra kíváncsi egy terméknél, így szövegezése is különböző lesz:
- egyéni vásárlóknak - egyszerű, lényegre törő és világos leírást szeretnének lehetőleg szakszavak nélkül
- nagykereskedőknek, viszonteladóknak - pont a részletekre kíváncsiak és nem okoz gondot a szakzsargon megértése sem
- cégeknek, intézményeknek - az előnyökre kíváncsiak és arra, miért használják pont azt a terméket, hiszen őket folyamatosan ajánlatokkal bombázzák
Gondold át! Alakítsd ki a koncepciót!
Egyeztess a grafikussal is! Sok támpontot tud adni, mik a korlátok, mi a költséghatékony és egyáltalán mi néz ki jól.
A következőket kell eldöntened:
- fontos szempont,
hogy milyen méretben gondolkodsz (pl. A/4, B/5)
- kb. hány oldalban szeretnéd megvalósítani (a költség szempontjából lényeges) - jó tudni, hogy 4 oldalanként (ívenként) lehetséges oldalszámot módosítani, hiszen két oldal nem lóghat a kiadvány közepén, mivel azt nem lehet összetűzni!
- milyen és mennyi fejezetet tervezel (ez menet közben is módosítható)
- a fejezeteken belül milyen megosztások, tagolások legyenek a jobb érthetőség kedvéért, hogyan szeretnéd elválasz-tani az egyes fejezeteket (külön oldallal, vagy csak nagyobb fejezetcímekkel)
- mennyi terméket képzelsz el egy oldalon, mert szép ha egységes szerkezetű a kiadvány, illetve könnyebbé teszi a termékválasztást is
- összesen mennyi terméked van, amit meg szeretnél jeleníteni
- milyen katalógusarculatban gondolkodsz, mert beilleszthetőnek kell lennie a céges arculatba is
Mire lesz még szükség?
Ha úgy gondolod, hogy ez már túl részletes, ne gondold! A jó előkészítés, gyors és pontos munkát fog eredményezni, mert ha előzőleg megalkotsz egy pontos koncepciót, rengeteg haszontalan munkaórától fogod magad megmenteni. Olcsóbb lesz a szerkesztés, és ha a grafikus is tudja, mit kell terveznie, a grafikai arculat is hamar elkészül.
Ez még csak a bemelegítés volt, mert a java csak ezután jön. Szó lesz a képi anyagokról, azok minőségéről, buktatóiról, a korrektúrákról, tehát érdemes lesz figyelni, mert a megspórolt idő mindenért kárpótolni fog. Bármi kérdésetek van, keressetek bennünket.
Szövegek, adatok, leírások
Ez sem egyszerű, de ez a rész általában megvan már neked is, hiszen valamivel eddig is dolgoztatok (pl. ajánlatok, árlisták). Fontos, hogy lehessen látni a szöveg mennyiségét, hiszen a kiadványarculatot így könnyebb lesz elkészíteni. Ügyelj arra, hogy pontosak, frissek legyenek az adatok, ne a szerkesztett változatban kelljen korrektúrázni azokat, mert ott nehezebb lesz átlátni.
A képeket kiveséztük, tehát ha az elnevezés a termékek neve, az tökéletes támpont ahhoz, hogy a megfelelő helyre kerüljenek. A termékneveket, tulajdonságokat, adatokat egy szöveges dokumentumban add meg, ami lehetőleg ne egy excel ártáblázat legyen, mert abból nehézkes kiszedni az adatokat.
Tipikus problémák szerkesztés közben
Ha nem volt jól előkészítve a kiadvány, nagyon sok időt vehet el a folyamatos korrektúra.
Ha jól átgondoltad a termékstruktúrát, akkor kevésbé fordulhat elő, hogy innen vegyünk ki 4 db terméket, tegyük át a következő fejezetbe, vagy be kell tenni még 3 terméket, ide meg oda. A grafikus egy speciális kiadványszerkesztő programban és nem wordben dolgozik, tehát ez nem egyszerű művelet és csak a termékek tologatásával van erre lehetőség. Ezért ezt minél kevesebbszer kérd a grafikustól, főleg ha óradíjas elszámolásban egyeztetek meg!
- Próbálj minél kevesebb korrektúrakört alkalmazni. Ha már a korrektúrához elértünk, már látható az alagút vége, de ez az egyik legfontosabb lépés számodra. A grafikusok 99%-a PDF formátumot fog küldeni ellenőrzésre, mivel a szerkesztőprogramok ezt támogatják. Ebből következik, hogy ne wordben körülírva adjunk hibalistát, hanem az ingyenesen elérhető Adobe Acrobat megjegyzés funkcióját használjuk a pdf-ben, hiszen így nem kell keresgetni, hogy hol a hiba, illetve jobban visszakövethető.
- Ha nagyobb áthelyezéseket, átalakításokat szeretnél, menj inkább el a szerkesztőhöz, ülj a nyakára és 1 óra alatt többet fogtok haladni, mint egyébként egy egész levelezgetős, telefonálós munkanapon. Megéri rászánni az időt!
- Ha már megegyeztél egy kidolgozott arculatban a grafikussal, ne akard azt megváltoztatni a szerkesztés második felében. Néhány tipikus kérés, aminek nem örül a grafikus, hiszen rengeteg munkával jár:
- Nem tetszenek a betűtípusok! (ez probléma, hiszen különböző betűtípusok, különböző betűtávolságok, különböző karakterek, teljesen más szerkesztést eredményezhetnek)
- Változtassunk színeket! (Mivel egy katalógus arculatot gondoltunk el, itt általában mindennek mindenhez színben illenie kell. Ha bármelyiket megváltoztatjuk, akkor a többinek is váltakoznia kell. Kivételek persze vannak.)
- Még hiányoznak a cikkszámok, nem lehetne minden termékhez elhelyezni? (De lehet, csak ha nem volt betervezve, akkor gondot okozhat és sok munkával jár minden utólagos behelyezés.)
- Sok lett az oldalszám, csökkentsük ezt úgy, hogy egy oldalon több termék legyen! (Mondanom sem kell, hogy az egész kiadványt át kell szerkeszteni.)
Ezt a felsorolást végtelenségig lehetne folytatni, de csak néhány fontosat szerettem volna kiragadni, hogy miért is fontos az, hogy jól átgondolt struktúrával kezdjünk a műszaki szerkesztéshez. Fontos, hogy nyomdába adás előtt nyomtassunk egy színes mintanyomatot, vagy akár egy próbapéldányt a nyomdában. Megéri, mert kézbe véve még derülhetnek ki hibák, illetve láthatjuk végre a kezünkben is a végeredményt.
Nagy Zoltán